Updates

Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Advies Jeroen Boogaard, 20 nov 2017 16:39

Digitale strategie Wal-Mart slaat aan

0 0 Leestijd ongeveer

De koers van Wal-Mart steeg naar recordhoogte na beter dan verwachte kwartaalcijfers en een hogere winstverwachting. De aantrekkende vergelijkbare groei en sterke online-verkopen laten zien dat de supermarktketen de concurrentie met Amazon goed aan kan.

Het derde kwartaal is voor Wal-Mart, ‘s werelds grootste retailer, op alle fronten beter verlopen dan verwacht. In de drie maanden tot en met oktober steeg de omzet met 4,2% naar $123,2 mrd, waar in de markt werd gerekend op $121,0 mrd. Het operationele resultaat daalde met 6,9%, mede door een lagere brutomarge en eenmalige lasten. Geholpen door de inkoop van eigen aandelen steeg de voor bijzondere posten gecorrigeerde winst per aandeel echter met 2% naar $1,00. Hier was $0,97 verwacht.

Recordkoers
Na het goede kwartaal heeft Wal-Mart de winstprognose, exclusief buitengewone lasten, voor het lopende boekjaar opgetrokken naar $4,38 tot $4,46 per aandeel. Eerder ging het bedrijf nog uit van een bandbreedte van $4,30-4,40 per aandeel. In reactie op de cijfers steeg de koers met bijna 11% naar nieuwe recordhoogte. Vooral de vooruitgang op de Amerikaanse thuismarkt, met een aandeel van circa 80% in het operationele resultaat de winstmotor, zal beleggers tot tevredenheid stemmen. Zonder de volatiele brandstofverkopen lag de vergelijkbare omzetgroei hier op 2,7%, tegen de consensusverwachting van 1,9%. Wal-Mart wist meer bezoekers naar de winkels te trekken en tegelijkertijd de internetverkopen met 50% op te voeren.

Waardering
In de strijd tegen Amazon investeert het bedrijf stevig in e-commerce en dat begint vruchten af te werpen. Een troefkaart van Wal-Mart is het enorme vestigingennetwerk van ruim 5000 winkels in de Verenigde Staten. Die functioneren als afhaalpunt en magazijn voor online bestellingen. Zo kan Wal-Mart hoge bezorgkosten uitsparen. Investeringen in e-commerce en prijsverlagingen drukken vooralsnog wel op de winstmarges. Niettemin kwam het operationele resultaat op de thuismarkt licht hoger uit. Ook buiten de landsgrenzen steeg de winst exclusief eenmalige posten. Het bedrijf boert goed in Mexico en heeft de opgaande lijn weer te pakken in het VK en China. Met deze cijfers heeft Wal-Mart de laatste twijfel over de houdbaarheid van zijn sterke marktpositie in het internettijdperk weggenomen. Dat gaat voorlopig wel ten koste van de winst. Na de sterke koersrally vinden wij het aandeel met een k/w van 22 voldoende gewaardeerd en blijven wij bij ‘houden’.

Succes op online retailmarkt
Steeds meer Amerikanen bestellen hun boodschappen via internet. Waar het online kanaal in 2014 nog nauwelijks 1% van de omzet in voeding en dranken vertegenwoordigde, gaat dit percentage de komende jaren naar de dubbele cijfers. Amazon is de grootste speler met een marktaandeel van 18% en versterkte zijn positie met de overname van Whole Foods. Als tweede partij heeft Wal-Mart slechts 9% van de online markt in handen, maar nieuwe initiatieven verkleinen het gat. Vooral de ophaalservice is een succes. Klanten kunnen nu al bij 1100 Amerikaanse winkels hun online bestellingen gratis afhalen en daar komen volgend jaar nog eens 1000 locaties bij. Bijkomend voordeel is dat Wal-Mart hierdoor ook meer klanten naar zijn fysieke winkels weet te lokken, wat tot extra aankopen kan leiden.

Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ