Experian gaat langzaam maar zeker vooruit
Experian heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2018 de omzet met 5% opgeschroefd naar $2,2 mrd. Hoewel die stijging wat mager afsteekt bij de groei van meer cyclische bedrijven, is het voor Experian een degelijk groeitempo. Het concern richt zich op het verzamelen van kredietinformatie van consumenten, die het verkoopt aan banken en andere kredietverstrekkers. De vraag naar deze diensten krijgt vaak een impuls als de economische groei afzwakt. Dan willen partijen die leningen verschaffen immers graag wat meer zekerheid hebben. Experian zet echter sterk in op bredere spreiding van de activiteiten. Een goed voorbeeld daarvan is Identityworks: een online dienst waarmee consumenten zich kunnen beschermen tegen identiteitsdiefstal op internet. IdentityWorks is in mei gelanceerd en had per eind oktober 120.000 abonnees.
Cyberaanvallen
Door grote cyberaanvallen staat het beschermen van financiële en persoonlijke informatie op het internet volop in de schijnwerpers. Eerder dit jaar liet branchegenoot Equifax weten dat hackers creditcardgegevens en andere data hadden gestolen van honderdduizenden klanten. Volgens Experian-topman Brian Cassin nam het aantal IdentityWorks-klanten snel toe in de dagen na het Equifax-nieuws, maar op lange termijn zijn de problemen bij de concurrent eerder een na- dan een voordeel. Toezichthouders hebben al aangekondigd te werken aan strengere regelgeving voor de branche.
Dat vooruitzicht zorgt, net als de Brexit-onderhandelingen, voor wat onzekerheid bij Experian. Want hoewel de helft van de omzet uit de Verenigde Staten komt, staat het aandeel genoteerd aan de Londense beurs.
De Britse inkomsten daalden in het eerste halfjaar met 3%. Desondanks houdt Experian vast aan een omzetgroei die de komende maanden op peil blijft, terwijl de winst verder toeneemt. Met het oog op het defensieve karakter en het initiële succes bij de verbreding van het dienstenpakket blijft het koopadvies ondanks de vrij hoge waardering (k/w 19) van kracht.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.