Tesco valt toch licht tegen ondanks hogere groei
De groei zit er bij Tesco wel in. Over 2016/’17 groeide het Britse supermarktconcern in het thuisland (samen met Ierland goed voor zo’n 80% van de omzet) over de vier kwartalen bij de omzet van dezelfde winkels (like-for-like) met gemiddeld 0,9%. In de eerste drie kwartalen van 2017/’18 werd dat 2,2%.
Voor een deel zit hier een Brexit-effect in: de inflatie is in het Verenigd Koninkrijk naar 3% gestegen. Tesco voert die inflatie echter maar deels door in haar producten. Dit is een vorm van prijsconcurrentie die het bedrijf helpt marktaandeel te winnen.
Hoge groeicijfers
Ook is gewerkt aan een populairder productaanbod. Dat heeft ertoe geleid dat het bedrijf in het VK met 3,7% hoge groeicijfers bij de verkoop van verse voedselproducten kon laten zien. Centraal-Europa en Azië drukten echter de omzetgroei tot 0,9%. In Thailand zijn activiteiten afgebouwd.
Het algemene beeld was licht tegenvallend. Eerder in gang gezette kostenmaatregelen moeten de winstgevendheid verhogen. Dat begint langzaam te lukken. Na een moeilijke periode is het eerste dividend inmiddels weer uitgekeerd. Bij een k/w van 19,8 blijft het advies daarom ‘houden’.