Carrefour neemt stappen naar groeiherstel
De enkele maanden geleden aangetreden topman Alexandre Bonnard zet er met de omvorming van Carrefour nu flink de pas in. Het bedrijf was te afhankelijk van de hypermarkten en deed te weinig aan online-verkopen.
Omzetverhogende initiatieven
Die achterstand wil Bonnard inlopen. Hij heeft distributie- en online-initiatieven genomen via samenwerkingscontracten met La Poste, Publicis.Sapient en Tencent in China. Hij wil ook besparen. Bovendien neemt hij, in navolging van Tesco in het VK en Whole Foods (van Amazon), omzetverhogende initiatieven door meer in te zetten op verse producten. Dat kan tevens gezien worden als een defensieve stap tegen online-bedrijven, want verse producten kunnen iets moeilijker via bezorging worden geleverd en moeten eigenlijk op de dag van eten in de winkel worden gekocht.
Deze stappen brengen Carrefour een eindje in de goede richting, na een heel slecht derde kwartaal. Ze vergen echter tijd, en we vinden het dus te vroeg om van ‘verkopen’ naar ‘kopen’ te gaan. Eerst zien, dan geloven is bij Carrefour ons credo.