Huisautomatiseerder met veel groeipotentieel
Bewoners van slimme woningen kunnen via de smartphone of tablet waar ook ter wereld hun verlichting, verwarming, zonwering, rolluiken, intercom en andere elektrische apparaten in huis bedienen. Huisautomatisering stond lange tijd in de kinderschoenen, maar begint nu goed door te breken. Wereldwijd zal de markt naar verwachting toenemen van $24 mrd in 2016 naar ruim $53 mrd in 2022, ofwel een samengestelde groei van gemiddeld 14,5% per jaar. Drijvende krachten zijn digitalisering, vergrijzing, energiebesparing en de motorisering van interieurproducten zoals gordijnen en zonwering.
Groeiversnelling
Als mondiaal marktleider voor gemotoriseerde raamdecoratie en deuren/toegangspoorten in woningen en kantoren heeft het Franse Somfy duidelijk de wind mee. Het bedrijf is zich de laatste jaren ook meer gaan toeleggen op smarthomeproducten en investeert hier flink in. Dat gaat op korte termijn ten koste van de operationele (ebit) winstmarge, die over 2017 waarschijnlijk een stuk lager uitkomt dan de ruim 15% in de voorgaande jaren. Dit is echter een tijdelijk effect. Vanaf dit jaar zal de winstmarge waarschijnlijk weer toenemen.
Bovendien werpen de investeringen vruchten af, want de autonome omzetgroei is aanzienlijk versneld. In 2016 kwam deze uit op 10,2%, tegen 5,6% in 2015 en 4,8% in 2014. Ondanks de lastige vergelijkingsbasis zwakte de groei in de eerste negen maanden van 2017 slechts iets af, naar 9,3%. Gezien de gunstige marktontwikkelingen moet deze fraaie trend kunnen worden doorgetrokken. Op 25 januari komen de omzetcijfers naar buiten.
Somfy is vrijwel schuldenvrij en zal op het overnamepad blijven. De oprichtersfamilie Despature houdt 86,5% van de stemrechten en is vertegenwoordigd in het bestuur. Voor grote beleggers is de beperkte free-float van circa 20% een nadeel. Dit groeiaandeel is met een k/w van 19,2 echter niet te duur, en is koopwaardig voor de lange termijn.