Gezonde groei door gezonde dranken
National Beverage is een Amerikaanse drankenproducent. Het bedrijf richt zich op het bottelen en distribueren van non-alcoholische dranken in de segmenten Sparkling Waters, Energy Drinks en Carbonated Soft Drinks. Het bekendste product is LaCroix, bruisend water in twaalf smaken.
National Beverages profiteert sterk van de vraag naar minder suikerhoudende dranken met gezonde ingrediënten. Het bedrijf wil zich profileren met onderscheidende smaken in attractieve verpakkingen die een zeer breed publiek aanspreken. De primaire marktfocus betreft Noord-Amerika, maar inmiddels hebben de distributie-activiteiten zich uitgebreid tot daarbuiten.
De dranken worden verkocht aan een breed palet van sectoren, zoals supermarkten, restaurants en scholen. Daarnaast heeft National Beverage de filosofie van een grote verticale integratie, vanaf inkoop van de grondstoffen tot aan het eindproduct. Hierdoor heeft het bedrijf grote controle over al haar processen.
Sterke balans
De balans van National Beverage is ijzersterk. Sinds enkele jaren begint versnelt de omzetgroei flink, en daarbij lopen ook de winstmarges sterk op. Dit gecombineerde effect heeft de winst per aandeel laten stijgen van $1,03 in 2015 naar $2,29 in 2017. Het boekjaar 2018 eindigt op 1 mei, en de huidige schattingen gaan uit van een winst per aandeel van $2,68, met een verdere toename hiervan met meer dan 25% per jaar.
Dit maakt National Beverage tot een groeiaandeel, en de waardering is daar dan ook naar. Het blijft altijd een afweging of er een beter instapmoment op een lagere prijs komt, maar National Beverage is vanaf een hoogste koers van $126,40 wat teruggevallen en lijkt nu de stijgende lijn weer op te pakken. Het beste advies lijkt daarom het aandeel nu te kopen, om de komende tijd mee te kunnen rijden met de verwachte winst- en koersstijgingen. <