KPN weet groei nog niet te vinden
KPN’s jaaromzet daalde met 4,5% naar €6,5 mrd, maar het bedrijf compenseerde met lagere kosten. Het operationeel resultaat (ebit) bleef constant.
Bij de omzet wist KPN de consumenteninkomsten stabiel te houden, hoewel er in de laatste twee kwartalen weer sprake is van een lichte daling. Die wordt veroorzaakt door de mobiele tak (concurrentie, lagere tarieven door regelgeving en een verschuiving naar SIM-only). Bij de zakelijke klanten is nog wel sprake van een daling (-4,8%). De nieuwe internet en ICT-diensten groeien nog niet hard genoeg om de daling bij traditionele telecomdiensten te compenseren. Wel was hier sprake van een verrassing doordat de daling in het vierde kwartaal beperkt bleef tot 1,4%. Wholesale (diensten voor derden) en iBasis (internationaal verkeer ) waren met respectievelijk -7,6% en -18,7% de grote dalers (door lagere tarieven, minder verkeer en het vertrek van een klant). Bij KPN blijft de omzet voorlopig nog onder druk staan.
Kosten en winst
Onder invloed van het kostenbesparingsprogramma Simplification en door geleidelijk afnemende afschrijvingen kon de omzetdaling worden gecompenseerd. De ebit ging van €884 mln naar €882 mln. KPN wist de vrije kasstroom te verhogen van €714 mln naar €815 mln. Dat creëert ruimte voor een hoger dividend. Dit steeg dan ook van €0,10 per aandeel naar €0,11, met plannen voor 2018 om €0,12 te gaan uitkeren. Dit staat los van het door te geven eventuele dividend uit Telefónica Deutschland.
Een hogere belastingafdracht en lagere financieringskosten (in 2016 werd bovendien met hoge kosten een lening vervroegd afgelost) maken de vergelijking tussen de nettowinsten van 2016 en 2017 weinig zinvol. Gecorrigeerd voor de veranderingen zullen deze twee ongeveer hetzelfde zijn geweest.
In 2018 zullen de lagere afschrijvingen en financieringskosten de nettowinst licht positief blijven beïnvloeden. Bij het stijgende dividend, maar ook gezien de hoge k/w van 21,5 en de beperkte ebit-groei blijft het advies ‘houden’.