Daimler en GM moeten scoren in China
Autobouwers investeren grote bedragen in fabrieken en nieuwe technologieën. Hierdoor zit een groot deel van hun geld vast in vaste activa. In een positieve cyclus genereren autobedrijven voldoende inkomsten om deze vaste kosten te kunnen dekken, investeringen te doen en daarnaast wat winst te realiseren. In neergaande cycli, wanneer er minder auto’s verkocht worden, zijn de inkomsten niet voldoende om alle kosten te dekken. Het is niet voor niets dat in 2009 een autobouwgigant als General Motors failliet ging. Maar bij dit cyclische verhaal is wel een kanttekening te plaatsen.
Volgens OICA is wereldwijd het aantal verkochte personenauto’s per jaar sinds 2005 gestegen van 45,4 mln richting 72 mln in 2017. Er zijn grote verschillen per regio. Het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s in Europa lag in 2016 (17,3 mln) vrijwel gelijk aan 2005 (17,9 mln) en ook in Noord- en Zuid-Amerika (11,7 mln nieuw geregistreerde voertuigen) is dit aantal vrijwel gelijk gebleven. Tussendoor vinden er wat schommelingen in aantallen plaats, zoals een dip gedurende de kredietcrisis. Op wereldniveau is sinds 2005 het aantal geregistreerde voertuigen met gemiddeld 3,9% per jaar toegenomen. De groei komt volledig uit Azië, waar het aantal geregistreerde auto’s ieder jaar is opgelopen. Van 15,1 mln auto’s ging het aantal naar 39,4 mln geregistreerde voertuigen per jaar. Hiervan werden er 24,4 mln van verkocht in China, waar sinds 2005 (4,0 mln auto’s) een gemiddelde stijging van 18% te noteren was. Het is niet voor niets dat de grote autobouwers groot belang hechten aan toegang tot de Chinese markt.
Elektrische auto’s
Het aantal elektrische auto’s slechtte in 2017 wereldwijd een symbolisch aantal door met een plus van 45% ten opzichte van 2016 uit te komen boven de 1 miljoen voertuigen. Ook op het gebied van elektrische auto’s is China met de helft van alle wereldwijd verkochte elektrische personenauto’s de ‘place to be’. Tussen 2015 en 2017 is het aantal verkochte elektrische voertuigen verdrievoudigd van 190.000 naar 606.00. Voor 2018 is de schatting dat het aantal elektrische voertuigen al uit gaat komen boven de 900.000. Het IEA heeft een projectie gemaakt voor 2040, waarin er 280 miljoen elektrische auto’s zullen rondrijden, tegen twee miljoen vandaag de dag. Overigens is de schatting dat het totale aantal rijdende auto’s is verdubbeld naar twee miljard in 2040, waardoor elektrisch rijden de verbrandingsmotoren dan nog lang niet verdrongen heeft. Voor autofabrikanten betekent de opkomst van elektrisch rijden, en ook de steeds verder gaande automatisering, vooral veel investeren. Dit gaat ten koste van marges en winstgevendheid.
Twee bedrijven die eerder met jaarcijfers kwamen zijn Daimler en General Motors.
Daimler
Bij Daimler lag het aantal verkochte voertuigen met 3,3 miljoen 10% hoger dan de 3,0 miljoen van 2016. De omzet steeg met 7% van 153,3 mrd naar 164,3 mrd en de ebit steeg van €12,9 mrd naar €14,7 mrd. Onderaan de streep hield Daimler een nettowinst van €10,9 mrd over, een stijging van 24% ten opzichte van 2016 (€8,8 mrd). De winst per aandeel kwam uit op €9,84 (2016 €7,97). Ondanks alle stijgingen, daalde de vrije kasstroom van €3,9 mrd naar €2,0 mrd. Het dividend wordt verhoogd naar €3,65, van €3,25 in 2016. Voor 2018 verwacht Daimler een lichte toename in het aantal te verkopen auto’s en de omzet, bij een gelijkblijvende ebit.
Voor Daimler is het groeiende China een heel belangrijke markt. In 2017 werden daar 619.000 personenwagens verkocht, een verdrievoudiging van de 208.000 in 2012. De mix verschuift daarbij. In 2012 werd meer dan de helft geïmporteerd en de helft lokaal geproduceerd. Inmiddels wordt al 68% lokaal geproduceerd. Verder is Daimler voornemens om €10 mrd te gaan investeren in elektrische voertuigen, om in 2022 tien nieuwe auto’s op de markt te kunnen brengen.
Bij Daimler hangt de vraag boven het hoofd of het zijn truckdivisie zal gaan afsplitsen. Investeerders zien liever een afsplitsing dan dat Daimler de trucks in eigen beheer houdt. Daimler zelf onderzoekt echter een structuur met drie divisies: Cars & Vans, Trucks & Bussen en Daimler Financial Services. Hoewel de directie aangaf dat een definitieve beslissing nog niet is genomen, presenteerde Daimler dit als nieuwe structuur waarover bij de jaarvergadering van 2019 mogelijk goedkeuring gevraagd gaat worden.
Het dividend werd verhoogd naar €3,65, wat een dividendrendement van 5,2% betekent (bij een koers van € 70,4).
General Motors
General Motors (GM) verkocht in 2017 8,9 miljoen voertuigen, een beperkte toename van 0,8%. Hiervan waren 69.500 voertuigen elektrisch. Wel waren er grote verschuivingen per regio te zien. In China, met 4,0 miljoen verkochte voertuigen GM’s grootste afzetmarkt, steeg de omzet met 3,2%. Thuismarkt Noord Amerika vertoonde juist een daling van 1,5%. Europa en Zuid-Amerika waren ieder verantwoordelijk voor zo’n 7% van de omzet, maar voor Zuid-Amerika betekende dit een stijging van 14,6 en voor Europa een daling van maar liefst 41,0%.
De totale omzet daalde met 2,4% naar $145,6 mrd. Hierbij dient aangetekend te worden dat GM in 2017 de merken Opel en Vauxhall heeft verkocht aan PSA. Ook trok het bedrijf zich terug uit India en Zuid- en Oost-Afrika, in haar streven om meer te focussen op winstgroei dan op omzetgroei, wat wij toejuichen. De aangepaste ebit, exclusief een eenmalige last van $7,3 mrd vanwege de verlaging van de belastingtarieven in de VS, bleef met $12,8 mrd gelijk aan 2016. Door aandeleninkopen steeg de winst per aandeel naar $6,62 (+8,2%). GM kondigde bij publicatie van de jaarcijfers aan om voor nog eens $ 5,0 mrd aan aandelen in te gaan kopen.
Voor 2018 verwacht GM vergelijkbare winstcijfers en voor 2019 een verhoging van de winst per aandeel door de introductie van nieuwe pick-up modellen aan het eind van dit jaar. Op gebied van elektrische voertuigen wil GM tot aan 2023 20 volledig elektrische modellen lanceren. Het dividendrendement komt momenteel uit op 3,6%.
Daimler en General Motors hebben beide lage k/w’s van rond de 8 en een op zich mooi dividendrendement. Wij zijn echter niet bereid om er meer voor te betalen en handhaven in beide gevallen een houdadvies.
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.