Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Christian Slagter, 1 apr 2018 09:00

Vier zoete trends voor voedsel- en drankenproducenten

0 0 Leestijd ongeveer

Voedsel- en drankenproducenten moeten volgens Schroders anticiperen op vier factoren om de dalende suikerconsumptie te overleven.

De afgelopen jaren hebben er in de voedsel- en drankenindustrie grote veranderingen plaatsgevonden rondom het gebruik van suiker. Schroders ziet hier drie katalysatoren. Allereerst is er een groeiend bewustzijn bij media, consumenten en regelgevers over de rol van suiker in voeding, in combinatie met nieuwe regels op het gebied van reclame en etikettering. Volgens Schroders heeft dit ertoe geleid dat de volume- en prijsgroei in de voedselsector is gedaald van 5% in 2011 naar minder dan 2% in 2017.

Daarnaast zorgt de toename van obesitas, diabetes en niet-overdraagbare ziektes voor stijgende gezondheidskosten. Mede daarom zijn er sinds 2015 onder meer wereldwijd zeventien nieuwe suikerbelastingen ingevoerd.

Als derde reden wijst Schroders op steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van suikerconsumptie voor de gezondheid. Hierdoor ligt een aantal voedsel- en drankenproducenten al onder een vergrootglas en neemt het aantal rechtszaken tegen hen toe.

Vier trends
Door de veranderde consumentenperceptie over suiker ziet Schroders een viertal trends waarop voedselbedrijven moeten anticiperen om te overleven. Allereerst vragen consumenten om gezondere producten, waar kleine voedselproducenten vaak beter op weten in te spelen. De grotere spelers zullen daarom op fusie- en overnamejacht gaan om in dit segment te groeien. Tegelijkertijd zullen bedrijven die zich hier niet snel genoeg op aanpassen ten prooi vallen aan activistische aandeelhouders. Zo heeft Nestlé onder druk van activistische aandeelhouders zijn strategie aangepast en een aantal kleine overnames gedaan van bedrijven die zich richten op gezondere voeding.

De tweede trend is volgens Schroders dat grote voedsel- en drankenproducenten vanwege de suikerbelasting hun bestaande productaanbod zullen aanpassen. Als de producten echter niet voldoen aan de consumentenverwachtingen zal dit leiden tot imagoschade.

Dit leidt als vanzelf tot de derde trend. De promotie-uitgaven van bedrijven zullen stijgen om hun gezondere alternatieven onder de aandacht te brengen, om op deze manier de dalende verkopen van hun ongezondere producten te compenseren.

Als vierde trend voorziet Schroders meer transparantie vanuit de voedselsector en aandacht voor voedingsdoelstellingen. Op dit moment vindt Schroders de voedselsector op een gemiddelde k/w van 22,3 fors gewaardeerd en zullen zij vooral beleggen in bedrijven die zich goed weten aan te passen aan de uitdagingen die gepaard gaan met de veranderende suikerconsumptie.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ