Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Opinie Karel Mercx, 16 apr 2018 10:21

Column: Amerikaanse technologiebedrijven zullen flink groeien

0 0 Leestijd ongeveer

De zelfrijdende auto’s komen er niet aan. Zij zijn er al! Elke week rijden de auto’s van Google (bedrijfsnaam Waymo) ruim 40.000 kilometer zonder hulp van een mens. Soms zit er een monteur van Google in de auto, soms ook niet.

In Phoenix, de op vier na grootste stad van de Verenigde Staten, is zes maanden geleden het Early Rider-programma gestart. Honderden bewoners van Phoenix maken dagelijks een ritje naar de universiteit of naar hun werk in een zelfrijdende auto. De ritjes van Google-medewerkers en het Early Rider-programma worden vervolgens in een simulatieprogramma gestopt voor extra testen. De auto’s van Google reden in 2017 in dit simulatieprogramma 4,3 miljard kilometer. Het algoritme dat draait in de auto’s van Google heeft zonder twijfel meer ervaring dan welke chauffeur op de wereld dan ook. Binnenkort start het Early Rider-programma in San Francisco.

De massale acceptatie van de zelfrijdende auto is volgens mij de grootste verandering die wij in de komende jaren gaan meemaken. Dat zal snel gaan. Wat gaat u immers doen als u straks van Schiphol naar Amsterdam Centrum wilt? Neemt u een taxi voor €40 of kiest u voor een zelfrijdende auto waarvan het tarief minimaal tientallen procenten lager zal liggen? De prijs om een zelfrijdende auto een kilometer te laten rondrijden is immers ongeveer een cent.

De opkomst van de zelfrijdende auto is fantastisch nieuws voor de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. Al die mensen die wereldwijd dagelijks achter het stuur zitten hebben opeens zeeën van tijd over in de auto. Dit betekent dat mensen meer tijd gaan besteden op de sociale netwerken van Facebook, op het videoplatform van YouTube van Google, de iPhone van Apple en aan de series op Netflix. Amazon is een andere interessante speler die profiteert van zelfrijdende auto’s. Zij kunnen bijvoorbeeld gevulde bestelbussen automatisch laten rondrijden, voor bezorging binnen een kwartier van de populairste producten. Microsoft profiteert ook flink. Dat heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot marktleider van de cloud, waardoor het ideaal gepositioneerd is om te profiteren van de groei van het Internet of Things. De zelfrijdende auto zal zonder twijfel voor een nieuwe groeifase zorgen bij de grootste Amerikaanse technologiebedrijven.

Een manier om te profiteren van de zelfrijdende auto is het kopen van de iShares NASDAQ 100 UCITS ETF (ISN-code: IE00B53SZB19). In deze ETF hebben Apple, Microsoft, Amazon, Facebook en Google een weging van 45,9%.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.