TomTom: minder consumenten, meer winst
Het bedrijf noteerde een winst van €6,3 mln, €0,03 per aandeel. Vorig jaar werd er nog een verlies van €2,2 mln geleden. De omzetdaling wordt nog altijd veroorzaakt door de nog altijd dalende verkopen bij de consumententak. Deze is inmiddels nog maar goed voor 36,1% van de omzet en is inmiddels niet meer de grootste divisie. De andere twee onderdelen vertonen wel groei.
Hogere marge
De verbeterde winstgevendheid komt door lagere kosten op bijna alle gebieden: productkosten, marketing et cetera. Het is een algemeen gegeven dat de marges op hardware lager liggen dan die op software en data. TomTom verkoopt steeds minder van het eerste, en steeds meer van het laatste, zodat de marge stijgt. Ook lijken allerlei reorganisatie- en transitiekosten te zijn afgenomen. Door deze ontwikkeling verhogen wij onze wpa-taxatie voor dit jaar naar €0,15.
Overname niet waarschijnlijk
Op basis van dit getal is de k/w van TomTom nog altijd hoog, 54, uitgaande van een koers van €8,10. Deze hoge waardering komt mede door fantasie over het potentieel dat de ontwikkeling van de zelfrijdende auto voor TomTom heeft. Maar ook de fantasie over een mogelijke overname is nog steeds springlevend. Wij hebben echter al vaker geschreven dat we dit niet zien gebeuren zolang de oprichters tegen een overname zijn.
Deze personen, onder wie ceo Harold Goddijn, hebben nog altijd ongeveer 44% van de aandelen in handen. Als een van hen iets over een mogelijke overname zegt, is het eigenlijk altijd hetzelfde verhaal: ze zien het niet gebeuren of zijn er tegen. De afgelopen jaren is ook keer op keer gebleken dat geruchten over een overname onjuist waren. Daarom gaan we er nu niet van uit dat het zo ver komt, tenzij de toon van de grootaandeelhouders verandert. Ons advies gaat derhalve niet verder dan ‘houden’.