Schlumberger wordt eindelijk weer aantrekkelijk
Olieservicebedrijf Schlumberger heeft het al een tijdlang moeilijk. Net als de rest van de sector, heeft het bedrijf te kampen met de gevolgen van de dalende olieprijs. Oliebedrijven hebben hun budgetten voor onderzoek naar en ontginning van olievelden aanzienlijk beperkt, en het is wachten tot het tij keert. Ceo Paal Kibsgaard van Schlumberger gaf aan dat er in 2017 voor slechts 3,4 miljoen vaten aan conventionele olievondsten is gedaan, terwijl er jaarlijks 30 miljoen vaten aan conventionele olie (niet-schalieolie) wordt geproduceerd. Dit betekent dat er in 2017 slechts 11% van de jaarlijkse wereldwijde productie is gevonden.
Meer investeringen nodig
Op (lange) termijn is dit niet houdbaar, aangezien de vraag naar olie nog steeds gestaag groeit. Op enig moment zal er meer in olie-exploratie geïnvesteerd moeten worden om aan de wereldwijde vraag tegemoet te komen. Bij hogere olieprijzen nemen de bereidheid en beschikbare financiële middelen van oliemaatschappijen toe. Zijn ze echter huiverig om in een vroeg stadium te investeren, dan zullen sterke olieprijsstijgingen de winsten van de maatschappijen sterk opjagen. Dat zal investeringen zeer rendabel maken, waardoor er alsnog zal worden geïnvesteerd in olie-exploratie en -ontwikkeling.
Olieservicebedrijven als Schlumberger zullen vroeg of laat van deze ontwikkeling gaan profiteren. Het bedrijf gaf in het jaarverslag over 2017 aan voor de oliemarkt een sterk groeiende vraag te voorzien en spreekt zelfs van ongekende onderinvestering in de afgelopen drie jaar. Daarom verwacht Schlumberger toenemende investeringen in onderzoek en ontwikkeling, en wordt het bedrijf steeds optimistischer over de toekomst. Voor 2018 verwachtte het management bij presentatie van de jaarcijfers van 2017 groei in alle divisies. Dat zou voor het eerst zijn sinds 2014. De brede groei zou komen door een investeringsgroei van 15-20% in Noord-Amerika en van 5% in de rest van de wereld.
Optimistisch en enthousiast
Concurrenten van Schlumberger waren iets terughoudender. Halliburton is in het algemeen ‘optimistisch en enthousiast’ over 2018 in verband met gunstige macro-economische omstandigheden. Daarbij maakt het bedrijf echter wel een onderscheid. Het verwacht sterke groei bij onconventionele oliewinning in Noord-Amerika en een internationaal herstel voor conventionele olievelden. De omstandigheden voor oliewinning in diep water blijven echter uitdagend.
Baker Hughes, een tweede concurrent, zag naar eind vorig jaar verbetering optreden. Het bedrijf stelde echter ook vast dat dit niet tot significante veranderingen leidde in het bestedingspatroon van haar klanten. Sterker nog, uitgaande van olieprijzen die op of rond de huidige niveaus stabiliseren, verwacht Baker Hughes dat klanten hun uitgaven willen beperken. Deze klanten verwachten oplossingen die hogere productiviteit en efficiëntie opleveren.
Acquisitie vertekent
De omzetcijfers van Schlumberger over 2017 lagen hoger dan over 2016. Daarbij waren er echter wel grote regionale verschillen. Noord-Amerika kende een zeer sterke omzetstijging, maar de omzet in de overige regio’s daalde juist met 2%. Het beeld wordt bovendien wat vertekend door de overname van Cameron Surface and Drilling Systems, die in 2016 niet het hele jaar meetelde.
Bevestiging van Schlumbergers outlook willen we daarom het liefst terugzien in de kwartaalcijfers, die op 20 april zijn gerapporteerd. De omzet van het eerste kwartaal van 2018 kwam uit op $7829 mln, wat jaar op jaar een stijging van 13,6% betekent ten opzichte van de $6894 mln van het eerste kwartaal van vorig jaar. De operationele winst ging met 29% omhoog en de winst per aandeel ging van $0,25 naar $0,38. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2017 waren er wel dalingen, maar dat betrof vooral seizoensinvloeden. De positieve outlook voor de rest van 2018 en voor 2019 werden bevestigd.
Noord-Amerika trekt de kar
De aanjager van de omzetgroei is Noord-Amerika, met jaar-op-jaar een omzetstijging van 52%: van $1,9 mrd naar $2,8 mrd. Deze komt door sterke vraag naar services voor schalieoliewinning op land, vooral in de Verenigde Staten. De omzet in Noord-Amerika was verantwoordelijk voor 36% van de totale omzet. De internationale omzet vertoonde jaar-op-jaar een daling van 1%, en kwam afgerond uit op $4,9 mrd. Deze afname wordt veroorzaakt door een zwak Latijns-Amerika, waar de omzetdaling 9% bedroeg en waarvan de omzet nu nog 11% van het totaal uitmaakt. Het Midden-Oosten en Azië (0%) en de combinatie Europa/Gemenebest van onafhankelijke staten/Afrika (+3%) bleven respectievelijk stabiel en licht positief. Hier hadden we iets betere resultaten verwacht.
Ook als we op totaalniveau naar de vier divisies kijken, zijn de resultaten gemengd. Drilling Group (boren en aanleggen van olie- en gasbronnen) genereerde jaar-op-jaar met $2,1 mrd 7% meer omzet. Production Group deed het met 35% omzetstijging tot $3,0 mrd uitstekend. En de Cameron Group (technologie bij druk- en doorstoombeheersing) kwam met 7% stijging tot $1,3 mrd. Pijnpunt zat bij divisie Reservoir Characterization (exploratie), waar de omzet van $1,6 mrd een daling van 4% betekent.
Schlumberger licht daarbij toe dat de omzetdaling van 5% ten opzichte van het vorige kwartaal van 2017 door seizoensinvloeden komt. Maar op de daling van 4% is ten opzichte van het vergelijkbare eerste kwartaal van 2017 gaat Schlumberger helaas niet in. Zeker bij de voorspelde omzetstijging in alle divisies is dit iets om bij de halfjaarcijfers in de gaten te houden.
Beperkt neerwaarts risico
De omzetten van Schlumberger waren iets minder mooi dan gehoopt. Voor de langere termijn lijkt Schlumberger echter een aandeel met beperkt neerwaarts risico. Investeringen door de klantenbasis zullen ee komende jaren zeer waarschijnlijk toenemen en zeker niet teruglopen. Hogere prijzen leiden dan tot hogere marges en hogere winsten. Beleggen is vooruitzien, en we verhogen ons advies daarom naar ‘kopen’.
Zo heeft ook Schlumberger in de afgelopen magere periode niet stil gezeten. De overname van Cameron Surface and Drilling Systems moet leiden tot (behoud van) de positie als koploper op het gebied van technologische ontwikkelingen. Deze vernieuwende technologie moet grotere efficiëntie opleveren bij de productie van Schlumbergers klanten. Dat moet zich op zijn beurt weer vertalen in meer opdrachten, omzet en winst voor Schlumberger. Daarnaast heeft Schlumberger haar aanwezigheid in de groeiende oliefracking-industrie in Noord-Amerika versterkt met de aankoop van het fracking- en oppomp-onderdeel van concurrent Weatherford. Schlumberger lijkt hiermee extra goed gepositioneerd om van aantrekkende investeringen in olieservice te kunnen profiteren.