Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 25 apr 2018 09:29

Coca-Cola maakt verse start met andere drankenmix

0 0 Leestijd ongeveer

Frisdrankenconcern Coca-Cola is de laatste jaren volop bezig met een grote herstructurering en een aanpassing aan de publiekssmaak.

De autonome omzetgroei over het eerste kwartaal kwam uit op een respectabele 5%. De gerapporteerde omzet daalde echter met 16%, tot $7,6 mrd. De oorzaak van dit verschil ligt in de herstructurering van activiteiten waar Coca-Cola al enige jaren mee bezig is. De bottelarijen worden afgestoten. Dat moet de omzetstijging versnellen, de operationele marge verhogen en kapitaal vrijmaken.
De ingreep heeft effect op meerdere onderdelen van de verlies- en winstrekening, wat de cijfers moeilijk interpreteerbaar maakt. Zo meldt het bedrijf een stijging van de nettowinst per aandeel van de voortgezette activiteiten van $0,27 naar $0,32, maar daar zitten toch ook nog bijzondere posten in. De kwartaalcijfers vielen de financiële markten licht mee. Zo steeg de operationele marge inderdaad, van 21,5 naar 23,7%.

Verse start

De verkoop van de bottelarijen is nog niet geheel afgerond, wel die in de Verenigde Staten, het thuisland. Het bedrijf heeft voorts de laatste jaren aan diversificatie gedaan. Daarbij zijn niet-koolzuurhoudende drankenmerken uitgebouwd. Dat levert nogal wat (aanstaande) nummer-1-posities op in Latijns-Amerika en Europa. Het gaat om smoothies, vruchtendranken, thee en zuiveldranken. Coca-Cola probeert daarmee in te haken op consumententrends. Mits groot genoeg, kunnen met de uitgebouwde merken schaaleffecten worden verkregen, wat margeverhogend werkt.
Bij het Coca-Colamerk zelf moeten een lager suikergehalte en zero-versies de omzet verhogen. In 2020 zou dan de (vergelijkbare) operationele marge met 7 procentpunt moeten zijn gestegen.

Als we ons nu beperken tot de verwachtingen voor 2018, dan meldt het bedrijf op koers te liggen voor een autonome omzetgroei van 4% voor het hele jaar. Dat zou dan na jaren weer eens tot een nettowinsttoename per aandeel op jaarbasis kunnen leiden. Sinds ons verkoopadvies van 28 juli jongstleden is de koers gedaald. Wij wachten vooralsnog af of de ommekeer echt in 2018 gaat komen. Bij een k/w van 21 blijft het ‘verkopen’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ