Coca-Cola maakt verse start met andere drankenmix
De autonome omzetgroei over het eerste kwartaal kwam uit op een respectabele 5%. De gerapporteerde omzet daalde echter met 16%, tot $7,6 mrd. De oorzaak van dit verschil ligt in de herstructurering van activiteiten waar Coca-Cola al enige jaren mee bezig is. De bottelarijen worden afgestoten. Dat moet de omzetstijging versnellen, de operationele marge verhogen en kapitaal vrijmaken.
De ingreep heeft effect op meerdere onderdelen van de verlies- en winstrekening, wat de cijfers moeilijk interpreteerbaar maakt. Zo meldt het bedrijf een stijging van de nettowinst per aandeel van de voortgezette activiteiten van $0,27 naar $0,32, maar daar zitten toch ook nog bijzondere posten in. De kwartaalcijfers vielen de financiële markten licht mee. Zo steeg de operationele marge inderdaad, van 21,5 naar 23,7%.
Verse start
De verkoop van de bottelarijen is nog niet geheel afgerond, wel die in de Verenigde Staten, het thuisland. Het bedrijf heeft voorts de laatste jaren aan diversificatie gedaan. Daarbij zijn niet-koolzuurhoudende drankenmerken uitgebouwd. Dat levert nogal wat (aanstaande) nummer-1-posities op in Latijns-Amerika en Europa. Het gaat om smoothies, vruchtendranken, thee en zuiveldranken. Coca-Cola probeert daarmee in te haken op consumententrends. Mits groot genoeg, kunnen met de uitgebouwde merken schaaleffecten worden verkregen, wat margeverhogend werkt.
Bij het Coca-Colamerk zelf moeten een lager suikergehalte en zero-versies de omzet verhogen. In 2020 zou dan de (vergelijkbare) operationele marge met 7 procentpunt moeten zijn gestegen.
Als we ons nu beperken tot de verwachtingen voor 2018, dan meldt het bedrijf op koers te liggen voor een autonome omzetgroei van 4% voor het hele jaar. Dat zou dan na jaren weer eens tot een nettowinsttoename per aandeel op jaarbasis kunnen leiden. Sinds ons verkoopadvies van 28 juli jongstleden is de koers gedaald. Wij wachten vooralsnog af of de ommekeer echt in 2018 gaat komen. Bij een k/w van 21 blijft het ‘verkopen’.