Kostenreducties redden KPN in eerste kwartaal
Technische besparingen
De afname van de omzet wordt meer dan gecompenseerd door lagere kosten. Het simplificatie- en digitaliseringsprogramma levert veel kostenreducties op. Het gaat om ingekochte producten en diensten, IT en overige operationele kosten. Alleen bij de personeelskosten was er geen sprake van een reductie. De tijden van grootscheepse ontslagen lijken voorbij. Nu moet vooral de techniek besparingen opleveren. De kostendaling kwam uit op 8,2%. Daarbij dient beseft te worden dat KPN in het eerste kwartaal met €236 mln ongeveer 11% minder investeerde dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Het operationeel resultaat voorafgaand aan depreciaties en amortisaties (ebitda) steeg door de forse kostendaling met 4,9%, naar €555 mln. Deze stijging werd doorgegeven aan de nettowinst. Die steeg van €75 mln naar €90 mln. Dat is dan nog inclusief iBasis, de internationale telecomdiensten die verkocht gaan worden. iBasis heeft overigens met een eerstekwartaal-ebitda van €6 mln weinig invloed op het resultaat.Advies
KPN verwacht zelf een ebitda voor heel 2018 die gelijk blijft, met weer hogere investeringen. Bij een k/w van 21 en een door ons verwachte beperkte winststijging blijft het ‘houden’. Eerstekwartaalcijfers In mln € 2018 2017 Omzet 1402 1451 Oper. uitgaven 847 922 Oper. result. (ebitda) 555 529 Nettowinst 90 75Telecomonderneming KPN heeft al jaren te maken met omzetdaling. Die wordt de laatste tijd echter meer dan gecompenseerd door kostenreducties.
De omzeterosie bij KPN blijft een bron van zorg. In het eerste kwartaal van 2018 daalde de omzet met 3,4%, naar €1402 mln. Die daling was breed gedragen. Zowel bij consumenten als bij zakelijke klanten en netwerkdiensten voor derden (wholesale) was een daling te zien. Daarmee is het beeld voor de consumentenactiviteiten toch weer aan het verzwakken. In 2017 leek met een omzetstabilisatie een eind te zijn gekomen aan de daling bij die tak, maar in het eerste kwartaal nam de omzet daar toch weer af, met 2,6%. De oorzaak lag bij de mobiele diensten die geen onderdeel zijn van een bundel. Bij de zakelijke klanten was de daling met 2,4% juist wat lager dan over heel 2017 (-4,8%). De telefoniediensten boekten nog een fors lagere omzet, maar er was deels compensatie bij de dienstverlening (IT en consultancy).
Technische besparingen
De afname van de omzet wordt meer dan gecompenseerd door lagere kosten. Het simplificatie- en digitaliseringsprogramma levert veel kostenreducties op. Het gaat om ingekochte producten en diensten, IT en overige operationele kosten. Alleen bij de personeelskosten was er geen sprake van een reductie. De tijden van grootscheepse ontslagen lijken voorbij. Nu moet vooral de techniek besparingen opleveren. De kostendaling kwam uit op 8,2%. Daarbij dient beseft te worden dat KPN in het eerste kwartaal met €236 mln ongeveer 11% minder investeerde dan in hetzelfde kwartaal van 2017. Het operationeel resultaat voorafgaand aan depreciaties en amortisaties (ebitda) steeg door de forse kostendaling met 4,9%, naar €555 mln. Deze stijging werd doorgegeven aan de nettowinst. Die steeg van €75 mln naar €90 mln. Dat is dan nog inclusief iBasis, de internationale telecomdiensten die verkocht gaan worden. iBasis heeft overigens met een eerstekwartaal-ebitda van €6 mln weinig invloed op het resultaat.
Advies
KPN verwacht zelf een ebitda voor heel 2018 die gelijk blijft, met weer hogere investeringen. Bij een k/w van 21 en een door ons verwachte beperkte winststijging blijft het ‘houden’.
Eerstekwartaalcijfers
In mln € 2018 2017
Omzet 1402 1451
Oper. uitgaven 847 922
Oper. result. (ebitda) 555 529
Nettowinst 90 75