Air France-KLM is stuurloos
De koers van Air France-KLM stond dit jaar al zwaar onder druk, maar is afgelopen week flink verder gedaald. Aanvankelijk waren beleggers nog blij met het bereikte cao-akkoord met de piloten van KLM. De kwartaalcijfers, de vooruitzichten voor de rest van het jaar en het vertrek van topman Jean-Marc Janaillac zetten hen echter weer met beide benen op de grond.
Het vertrek van Janaillac komt op een zeer ongunstig moment. De Fransman had zijn functie verbonden aan de uitkomst van het overleg met de Franse vakbonden over loonsverhoging. De oplopende stakingskosten zouden funest zijn voor de concurrentiepositie, zo stelde hij. Het Franse personeel ging in meerderheid echter niet akkoord met de voorstellen van het bestuur. Als klap op de vuurpijl dreigt nu de Franse staat, die een aandelenbelang van 17,6% heeft in Air France-KLM, dat ze de luchtvaartmaatschappij bij financiële nood niet te hulp zal schieten.
Winstalarm
De maatschappij leed over de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies van €118 mln, tegen een herzien verlies van €33 mln een jaar terug. Deze terugval komt vooral door €75 mln aan stakingskosten. Onderaan de streep prijkt een verlies van €269 mln, tegen een verlies van €143 mln.
Air France-KLM vervoerde 5,2% meer passagiers en wist de bezettingsgraad met 1,7 procentpunt te verhogen. De staking heeft de onderneming echter zware schade toegebracht. De zogeheten unit costs stegen met maar liefst 2,1%, waarvan 1,7 procentpunt direct valt toe te rekenen aan de stakingen. De stakingskosten bij Air France zullen dit jaar oplopen tot minstens €300 mln, een vijfde van het totale operationele resultaat over 2017. Verder zal de kerosinerekening €200 mln hoger uitkomen en is er een verwacht negatief valuta-effect van €100 mln. Hierdoor zal het operationele resultaat dit jaar beduidend lager zal uitkomen dan vorig jaar.
De vraag is nu hoe het verder moet met Air France-KLM. Zonder topman is het bedrijf stuurloos. Wij blijven het fonds een van de zwakste spelers in de sector vinden. Daarom beperken we ons ook na de koersdaling tot een houdadvies. De stakingen en onzekerheid over de toekomst zorgen nu al voor minder zomerboekingen.