Vivendi blijft vreemd doen
De onduidelijke strategie van Vivendi heeft sinds ons laatste artikel over dit mediabedrijf een vervolg gekregen. Het bedrijf wilde snel groeien bij games, maar bij Ubisoft kwam de liefde maar van één kant. De deelneming is nu dus maar verkocht – met grote winst, dat wel.
Ook met de deelneming in Italia Telecom loopt het niet lekker. Ondanks een belang van 24% leed Vivendi bij verkiezingen voor het bestuur van het Italiaanse bedrijf een nederlaag en kan het de strategie er niet bepalen. Dan zijn er nog de aankopen Havas (marketing) en Gameloft (games) die beide geen autonome groei vertonen. Als klap op de vuurpijl heeft het management van Vivendi aangegeven te gaan studeren op het op afstand zetten van Universal Music Group (muziek). Dat kan alle vormen aannemen, van een aparte beursnotering of verkoop tot behoud. De eerste twee opties bevestigen volgens ons dat Vivendi niet goed weet waar het mee bezig is. Naast de grootste divisie is Universal Music Group bij Vivendi ook nog verreweg de grootste winstmaker. Over 2017 bedroeg het operationeelresultaat (ebita) van de muziekdivisie €761 mln, waar heel Vivendi een ebita van €987 mln rapporteerde.
Kwartaalcijfers en advies Vivendi
Met het oplaten van dit soort proefballonnetjes weet Vivendi de aandelenkoers te stimuleren. Maar voor ons gaat het toch vooral om de ontwikkeling bij de kernactiviteiten.
Volgens de eerstekwartaalcijfers is bij de muziekdivisie het disruptie-effect van internet nu grotendeels achter de rug. De inkomsten van streamingdiensten groeien sneller dan de dalende omzet door downloads en lagere verkopen in de winkels. Ook bij Canal+Group (betaaltelevisie) was sprake van verbetering, door de activiteiten buiten Frankrijk. De totale autonome omzetgroei steeg met 3,3% echter minder dan in heel 2017 en viel de markt wat tegen. Bij een hoge k/w van 24,8 handhaven we daarom voorlopig het verkoopadvies.