Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Advies Peter Schutte, 28 mei 2018 10:00

Alfen en Fastned groeien als kool

0 0 Leestijd ongeveer

Alfen en Fastned zijn beide actief in elektrische energie. Een markt die een ongekend snelle groei doormaakt en eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen staat. Desondanks was de beursgang van Alfen geen onverdeeld succes.

Alfen ging afgelopen maart naar de beurs. Ceo Marco Roeland ziet een beursnotering als kwaliteitskenmerk. De begeleidende banken voelden zich echter genoodzaakt de IPO-prijs te prikken onder de eerder vastgestelde bandbreedte. De introductieprijs lag op €10 per aandeel, waar de prijsrange aanvankelijk €11,25-15 bedroeg. Een ongewone neerwaartse aanpassing, die de scepsis onder beleggers tegenover de beursgang onderstreepte. Dit komt in belangrijke mate door de hoge waardering en het feit dat grootaandeelhouder Infestos de beursgang alleen gebruikte om gedeeltelijk te cashen. Dat past niet bij een groeibedrijf.

De IPO-prijs van €10 lijkt teleurstellend en verkoop lijkt gezien de groeikansen op voorhand onlogisch. Echter, Infestos betaalde voor de aandelen drie jaar terug slechts €0,72 per stuk. Een wel zeer vorstelijk rendement. Sinds de IPO is de koers wel opgelopen tot inmiddels €11,80, waarmee het bedrijf op €236 mln wordt gewaardeerd. Ons advies om destijds op de stukken in te schrijven is derhalve wel lonend geweest. Na uitoefening van de zogeheten green shoe optie is door de verkopende aandeelhouder Infestos 47,21% van het totaal aantal van 20 miljoen aandelen herplaatst.

 

Wat doet Alfen?

Alfen lijkt een nieuw bedrijf, maar bestaat al sinds 1937. De onderneming uit Almere is wel altijd actief geweest in de energiesector. In de eerste jaren richtte het zich op schakelapparatuur. Sinds 2008 houdt het zich bezig met de productie van laadpalen voor elektrische voertuigen (EV Charging), voor thuis, bedrijven en openbare terreinen. In 2008 werd ook al gestart met oplossingen om de laadapparatuur met het internet te verbinden. Laadpalen waren in 2017 goed voor circa €9 mln omzet, gelijk aan 12% van de totale omzet van Alfen van €74,3 mln over 2017. Van de inkomsten uit laadpalen is 39% afkomstig van buiten Nederland. Alfen mag zich marktleider in Nederland noemen en is ‘first mover’ in andere West-Europese landen.

Vanaf 2011 is het bedrijf ook actief met modulaire energieopslagsystemen, maar die genereerden pas voor het eerst in 2016 enige omzet. Klanten zijn hier nutsbedrijven, netbeheerders, energieproducenten- en handelaren. Veruit het grootse onderdeel van Alfen zijn de zogeheten smart grids, oftewel slimme elektriciteitsnetwerken in het vrije domein. Smart grids maakten in 2017 ruim drie kwart van de omzet uit. Klanten zitten onder meer in de glastuinbouw en industrie. Over 2017 bedroeg het bedrijfsresultaat €2,4 mln (2016: €1,6 mln), bij een nettowinst van €1,7 mln (2016: €1,1 mln).

 

Wat doet Fastned?

Fastned is eind 2011/begin 2012 opgericht door Bart Lubbers, zoon van oud-premier Ruud Lubbers, en Michiel Langezaal. Anders dan Alfen, dat laadpalen zelf maakt en vermarkt, koopt Fastned de hardware in om vervolgens via haar netwerk van snellaadstations groene stroom te verkopen. Het gaat bij Fastned om snelladers die momenteel tot 50x sneller zijn dan langzaamladers. Fastned is nog veel kleiner dan Alfen. Het boekte over 2017 een omzet van bijna €531.000.

Klanten Fastned nog vooral taxi's en leaserijders
Nederland telde eind eerste kwartaal circa 25.000 volledig elektrische auto’s. Bijna de helft hiervan waren Tesla’s. Fastned telde dat kwartaal  circa 8300 unieke klanten,een derde van het totaal aantal EV’s.  De meeste EV-rijders en daarmee ook klanten van Fastned zijn leaserijders. Een specifieke groep grootverbruikers zijn taxi’s, die dankbaar gebruik maken van de snellaadstations. Sneller laden betekent meer rijtijd en dus meer inkomsten.

Fastned doet zijn naam wel eer aan, want het groeide vorig jaar met liefst 133% maar is door alle investeringen nog verlieslatend. Over 2017 bedroeg het verlies €5 mln, waarvan €1,5 mln non-cash. Het bedrijf uit Amsterdam is 2018 sterk gestart. De omzet over het eerste kwartaal steeg met liefst 140% tot €210.962. Het bedrijf is inmiddels ook vergevorderd met de bouw van de eerste 18 stations in Duitsland. Recent won het tenders in het Verenigd Koninkrijk en is het een pilot gestart met Albert Heijn. Fastned meldt dat al 30% van alle snellaadstations het operationeel break-even punt gepasseerd is.

 

Ambitieus

De ambities van zowel Alfen als Fastned zijn zeer groot. Voor de komende jaren streeft Alfen naar een gemiddelde omzetgroei van liefst 40%. Dit jaar wil het naar een omzet van circa €100 mln. Over zeven jaar zouden we al over een omzet van €1 mrd spreken. Deze groei zal in belangrijke mate van een verdere uitrol in Europa moeten komen. Ondanks alle investeringen wil Alfen wel winstgevend blijven. Vooral door nog te bereiken schaalvergroting zullen de vaste kosten relatief minder zwaar gaan wegen. De onderneming streeft daardoor op de middellange termijn naar een ebitda-marge van 15-20%. Over 2017 lag de ‘adjusted’ ebitda-marge met 6,6% een heel stuk lager.

Voor een eerste inzage in de verdere ontwikkelingen moeten beleggers geduld hebben tot 28 augustus als de halfjaarcijfers worden gepubliceerd. De markt voor energietransitie waar Alfen zich in begeeft groeit bijzonder hard, maar is ook zeer competitief. In deze markt is een aantal zeer grote spelers actief net als veel lokale partijen. Het wordt afwachten in welke mate Alfen zich kan blijven onderscheiden en zo daadwerkelijk in staat zal zijn de beoogde groei en winstmarges te behalen. Fastned beschikt momenteel over 71 stations in Nederland en wil het netwerk in de focuslanden Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk snel uitbreiden naar 200. Op termijn wil het naar een Europees netwerk van 1000 snellaadstations.

Beide bedrijven kennen grote kansen maar hebben ook een bovengemiddelde risicograad. Bovendien betalen beleggers al behoorlijk voor de groeimogelijkheden. Voor Alfen (k/w circa 100) hanteren wij een houdadvies. In Fastned zien wij op zich meer kansen, maar het is lastiger in dit bedrijf te investeren. Fastned (ook ‘houden’) is niet genoteerd aan Euronext. Wel staat het op de fintechbeurs Nxchange, maar daar is weinig handel. Het gaat om DR’s, want 100% van de aandelen is in handen van stichting administratiekantoor FAST. De meeste stukken zitten in vaste handen. In totaal staan ruim 14 miljoen aandelen Fastned uit die op Nxchange circa €9 doen. Dat geeft al een stevige marktkapitalisatie van ruim €125 mln. Beleggers kunnen ook investeren in obligaties die in de toekomst mogelijk weer worden uitgegeven.

E-mobility groei explosief
Vrijwel alle grote automerken investeren in de ontwikkeling van elektrische automodellen. Zo spreekt General Motors over een ‘all-electric future’. Volvo en Jaguar Land Rover lopen voorop en willen al tegen 2019-2020 hun volledig autopalet elektrisch hebben. Dit alles wordt ook gestimuleerd door de Europese Unie die tegen 2030 streeft naar een reductie in CO2-uitstoot van 30%. Verschillende Europese landen hebben een strenge ‘zero emission’ doelstelling voor passagiersauto’s aangekondigd. Noorwegen wil dit al in 2025 gerealiseerd hebben. Europese steden als Parijs, Madrid en Oslo willen dieselauto’s weren vanaf 2025.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ