Lucas Bols slijt maar weinig meer drank
Lucas Bols groeide in boekjaar 2017/18 minder snel. Na het goede jaar 2016/17 waarin de autonome omzetdaling werd omgezet in een stijging van 3,4%, resulteerde 2017/18 in een stijging van 1,8%. Dat is in onze ogen teleurstellend. In die autonome cijfers is het wereldmerk Passoã overigens nog niet opgenomen. Dat gebeurt in het nieuwe boekjaar.
Passoã was wel goed voor het grootste deel van de gewone omzetstijging (+14,5% naar €92 mln). Dat gold ook voor de toename van het operationeel resultaat (van €18,2 mln naar €23,6 mln). De nettowinst gecorrigeerd voor bijzondere posten als een belastingbate steeg van €12,3 mln naar €14,7 mln.
Strategie
Lucas Bols wil vooral met wereldmerken als Passoã, Gallianio, Vaccari Sambuco, Bols Likeuren, Bols Genever en Bols Vodka groei realiseren. In 2016/17 was de groei van die merken 4,2%, over 2017/18 was die met 3,3% lager. In 2018/19 zien we het autonome effect van Passoã. We wachten dit af en handhaven, ook gezien de wisselende autonome groei, bij een k/w van 14 ons verkoopadvies.