Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Peter Schutte, 18 jun 2018 09:30

Aandelen Airbus en Boeing sky high

0 0 Leestijd ongeveer

Beleggers die een jaar geleden aandelen Airbus of Boeing hebben gekocht, zitten er warmpjes bij. De vraag is of de markt nu geen al te hoge verwachtingen heeft ingeprijsd. Feit is echter dat de vraag naar nieuwe vliegmachines onverminderd hoog blijft.

De koers van Airbus is in een jaar tijd gestegen met een derde en noteert nu boven de €100. Boeing heeft het nog veel beter gedaan. De Amerikaanse vliegtuigbouwer is in een jaar tijd gestegen van rond de $190 naar $370 op moment van schrijven. Dat betekent bijna een koersverdubbeling. Die hoge koersen kwamen niet uit de lucht vallen. De resultaten van beide concerns over 2017 waren ronduit indrukwekkend en datzelfde geldt voor de vooruitzichten. Toch willen we er maar een van de twee houden.

 

Boeing niet te stuiten

De cijfers van Boeing over 2017 en dan vooral het vierde kwartaal waren zeer sterk. De onderliggende winst per aandeel verdubbelde in het laatste kwartaal ruimschoots van $2,47 naar $4,80. Deze winstsprong werd natuurlijk wel flink geholpen door de Amerikaanse belastinghervorming, die $1,74 per aandeel scheelde. Echter, ook operationeel gaat het Boeing voor de wind. Hoewel de omzet met 1% terugliep tot  $93,4 mrd leverde het vorig jaar een recordaantal van 763 commerciële vliegtuigen af. Dit zorgde voor de hoogste operationele kasstroom ooit. Deze steeg van $10,5 mrd naar $13,3 mrd. De onderliggende winst per aandeel over geheel 2017 nam toe van $7,24 naar $12,04. Met dergelijke cijfers mag het niet verbazen dat de koers hard aantrok, zeker gezien de vooruitzichten die Boeing schetste. Voor 2018 schermde het met een winst per aandeel van $13,80-$14,00, met een operationele kasstroom die verder zou oplopen tot circa $15 mrd. Boeing ging 2018 in met een orderboek van $488 mrd, goed voor een recordaantal van 5864 commerciële vliegtuigen in de boeken.

Bij de resultaten over het eerste kwartaal overtrof Boeing wederom alle verwachtingen. De onderliggende winst per aandeel steeg met maar liefst 68% tot $3,64. Het concern verhoogde daarop de winstprognose voor geheel het jaar. Nu wordt uitgegaan van een winst per aandeel van $14,30- $14,50. Ook de verwachting ten aanzien van de operationele kasstroom is verhoogd tot $15-$15,5 mrd. Het concern rekent nog altijd op de levering van 810-815 commerciële vliegtuigen. De verwachte operationele marge die daarop wordt gemaakt gaat van 11,0% naar 11,5%. De operationele kasstroom bij Boeing is voor beleggers met name interessant omdat het concern zich heeft gecommitteerd om en nabij het volledige bedrag naar de aandeelhouders te laten terugvloeien via hetzij dividend, hetzij inkoop van eigen aandelen. Ook bij deze belofte zou het concern genoeg vermogen hebben voor investeringen in R&D en overnames. Inzake recente overnames van Boeing en de achtergrond hiervan verwijzen wij naar het kader.

Gedurende 2017 keerde Boeing $5,68 dividend per aandeel uit en daalde het gemiddeld aantal uitstaande aandelen van 643,8 mln naar 610,7 mln. Dit laatste stuwt de winst per aandeel en zorgt weer voor koerswinst. Beleggers in Boeing zijn uiteraard erg geïnteresseerd in de ontwikkeling van de kasstroom over een wat langere termijn. Het concern had zich al eerder vastgelegd op een aanhoudende groei daarvan tot het eind van dit decennium. Ceo Dennis Muilenberg gaf eind mei te kennen dat er ook na 2020 mogelijke groei in zit. Analisten gaan ervan uit dat Boeing volgend jaar meer zal zeggen over de ontwikkeling na 2020 en welke drijfveren daar achter zitten. Er zullen dan ook meer details volgen over de defensie en servicetak, kostenbesparingen en mogelijk hogere marges op de ‘narrowbody’-machines.

In ieder geval is het concern zelf uiterst positief over de marktontwikkeling. Boeing zelf schat in dat er tot 2036 mondiaal vraag zal zijn naar maar liefst 41.000 nieuwe vliegtuigen, goed voor een marktwaarde van ruim $6.000 mrd. Boeing verwacht vooral veel van de 787 Dreamliner. Het betreft een zeer efficiënt en zuinig toestel dat bovendien goed op lange afstanden inzetbaar is. Dit laatste is extra interessant omdat low-cost carriers zich in toenemend mate gaan richten op intercontinentale vluchten.

Airbus

De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft na het wat teleurstellend verlopen jaar 2016 de opgaande lijn weer duidelijk te pakken. Op een vlakke omzet van €66,6 mrd kwam de aangepaste ebit uit op €4,2 mrd, tegen €4,0 mrd het jaar ervoor. Airbus rapporteerde een winst per aandeel over 2017 van €3,71, tegen een onderliggend cijfer van €3,31 het jaar ervoor. Het concern werd hierbij wel geholpen door allerlei boekhoudkundige meevallers.

De afgelopen twee jaar moest het fors afboeken op het militaire A400-programma, maar het beloofde vorig jaar de verdere risico’s significant te hebben teruggebracht. Positief is dat ondanks deze tegenvaller de kasstroom verdubbelde tot bijna €3 mrd. De orderintake steeg met 17% tot €157,6 mrd. Voor dit jaar rekent Airbus op de levering van circa 800 commerciële vliegtuigen en een groei van de onderliggende ebit met circa 20%. De kasstroom zal dit jaar naar verwachting stabiel blijven. Tijdens de cijfers over het eerste kwartaal herhaalde Airbus al deze prognoses.

Adviezen

Wij vinden de koersen van beide luchtvaartbouwers inmiddels wel behoorlijk hoog. Boeing kent een koers-winstverhouding van 25 en Airbus van 23. Voor Boeing is het zicht op een veel verdere stijging van de kasstroom wat troebel. Met inachtneming van de toenemende concurrentie uit China en andere spelers als het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer verlagen wij ons advies voor Boeing van houden naar verkopen. Airbus adviseren wij nog wel aan te houden. Nu de grootste problemen bij het A400-programma achter de rug lijken, schatten wij het winstpotentieel hier voor de komende jaren hoger in. Analisten taxeren voor dit jaar een winst per aandeel van circa €4,45 voor Airbus. Dit cijfer kan in 2020 oplopen tot €7, waarmee de koers-winstverhouding zou dalen tot een meer acceptabel niveau van circa 15. Dit zal natuurlijk nog wel moeten blijken.

Verticale integratie bij Boeing
Boeing is nadrukkelijk bezig meer gebruik te maken van de immense ‘installed base’ die het heeft opgebouwd. Zo kocht het begin mei dit jaar voor $4,25 mrd KLX, een distributeur van vliegtuigonderdelen alsmede chemische composieten. Een interessante overname die de servicetak van Boeing versterkt en vanaf 2021 naar schatting $70 mln aan jaarlijkse kostenbesparingen met zich mee brengt. Begin deze maand maakte het een 50/50 joint venture bekend met Safran voor power unit reserve-onderdelen. Een power unit wordt gebruikt om de motor te starten en zo nodig in de lucht extra kracht te geven. Voor Boeing is dit een vorm van verticale integratie. Tot op heden koopt het deze power units in bij spelers als Honeywell en United Technologies. Deze stap past binnen de strategie van Boeing om meer intellectueel eigendom te bezitten rond technische onderdelen die interactie hebben met het vliegtuigframe. Voorts biedt dit goede kansen in de after service-markt. Dit soort stappen zorgen er ook voor dat de kasstroom in toenemende mate een terugkerend karakter kent.

 

 

 

 

 

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ