Toptip van de week: Carrefour
Het bedrijf heeft te lang de kaarten gezet op het concept van de gigantische hypermarkten, waar het bedrijf in veel landen gebruik van maakt. Er is te weinig oog geweest voor e-commerce. Onder de in augustus 2017 aangetreden topman Alexandre Bompard is wel de e-commerceweg ingeslagen, maar het duurt lang voordat aan de horizon de positieve resultaten zichtbaar worden.
Omslag bij Carrefour vergt tijd
De operationele marge van Carrefour staat onder druk. Er heerst prijsconcurrentie: supermarkten proberen hun klanten te plezieren met lagere prijzen. Om die te compenseren moet Carrefour kostenbesparende maatregelen nemen. Bovendien zal de omslag van hypermarkt naar online gepaard moeten gaan met veel investeringen. Ook is besloten meer op versproducten in te zetten. Dat is dan toch weer een invitatie aan de klant om bij de winkel langs te komen, omdat versproducten moeilijker dan andere producten bezorgd kunnen.
Verwachting van de markt omtrent Carrefour
Het beeld voor 2018 is niet gunstig. De omzet kan op niveau blijven, maar de kosten gaan omhoog. Dat leidt tot een lagere operationele marge en lagere nettowinst. De analisten verachten een ruime halvering van de halfjaarwinst per aandeel (van €0,295 naar €0,130). Daar hoort volgens mij een nog lagere k/w bij dan de huidige 15,3. Er blijft volgens ons dan ook koersdruk staan op het aandeel en we handhaven daarom het verkoopadvies. Het bedrijf komt op 26 juli met de halfjaarcijfers.