Protectionisme eist zijn tol
Inmiddels is het beleggingsklimaat in de wereld echter veranderd door het protectionisme van de Amerikaanse president Trump. Door de onzekerheid die zijn beleid schept, vragen beleggers een hogere risicopremie, wat algehele koersdruk veroorzaakt. De koersen van Pandora, First Solar en Adidas kenden echter ook hun eigen dynamiek.
PANDORA (29 JUNI: DKK445,80)
Het Deense sieradenhuis zit in een overgangsfase. Het aantal eigen winkels wordt opgevoerd om een betere controle over de afzet te hebben. Bovendien wordt het assortiment vernieuwd. Dit zijn antwoorden op omzetproblemen die zich vooral in de VS voordoen. De ombuigingen drukken de omzetstijging en geven voorlopig margedruk. Omdat ook de groei in China plotseling tegenviel, blijft het bedrijf in de hoek zitten waar de klappen vallen. De omzetstijging over het eerste kwartaal van 6% in lokale valuta zat weliswaar niet ver van de verwachting van 7-10% voor het hele jaar, maar zat wel aan de onderkant van de analistenverwachting. Autonoom was zij -1%. De koers, die heel 2018 in de plus stond, kreeg weer een klap. De Pandorabelegger moet een langetermijnbelegger zijn die vertrouwen heeft in de veranderkracht van het management. De k/w is nu 8,5%.
FIRST SOLAR (29 JUNI: $52,66)
Ook First Solar kreeg een klap en daalde in juni vanuit een pluspositie tot ver in de min. De Chinese regering besloot wegens teveel nieuwbouw de subsidies op de bouw van zonneprojecten te verlagen. Hoewel First Solar slechts een beperkt deel van haar afzet in China heeft, daalde de aandelenkoers in korte tijd met eenvijfde. Daar komt bij dat het bedrijf later dit jaar met een nieuwe serie panelen komt, wat klanten ertoe aanzet om te wachten met bestellen. Zo ontstaat het beeld van een overgangsjaar waarvan de resultaten pas later in het jaar sterk gaan verbeteren. Ik wacht vol ongeduld, bij een k/w van 29,9.
ADIDAS (29 JUNI: €186,95)
Het sportmerk moet het de laatste jaren wat de groei betreft vooral hebben van de VS, waar Nike het vuur na aan de schenen wordt gelegd, en van China. Net als in heel 2017 steeg de omzet in de VS met meer dan 20%. In China (inclusief Hongkong en Taiwan) was dat zelfs 26%. Er waren ook regio’s waar een daling werd gemeld (Rusland en de opkomende markten). De autonome kwartaalomzet steeg met 10% (in euro’s was dat 2%). Dat is ook conform de verwachting van het bedrijf voor heel 2018. De operationele marge steeg met 1,8 procentpunt, naar 13,4% en het operationeel resultaat met 17%, tot €746 mln. Voor het hele jaar is de margedoelstelling 10,4%, wat een toename zou zijn met 0,6 procentpunt tegenover 2017. Het bedrijf verwacht dus nog wel wat resultaatsdruk. Niettemin wordt een nettowinststijging van 13 tot 17% verwacht (exclusief het negatieve eenmalige belastingeffect van 2017). De koers blijft onder de Trumpdruk goed liggen. Gezien de winststijging is een k/w van 22,8 weinig uitdagend te noemen.