Stabiele groei Unilever in eerste halfjaar
Anderzijds was een tegenvaller verwacht, vanwege een transportstaking in Brazilië. Het effect daarvan wordt door het bedrijf geschat op 0,6 tot 1,2 procentpunt. In een volgend kwartaal kan hierdoor wel wat inhaalvraag verwacht worden.
Unilever heeft twee sterke punten. De omzetgroei wordt vooral gerealiseerd door groei van de verkochte hoeveelheid producten in plaats van prijsverhogingen. De laatste kunnen namelijk niet eindeloos doorgevoerd worden. Het tweede sterke punt is dat de meeste omzet uit de opkomende groeilanden komt. Dit keer dus niet uit Latijns-Amerika, vanwege die staking.
Helemaal vrijwillig is die lage prijsstijging overigens niet, want in de ontwikkelde landen is de concurrentie groot en dat zorgt voor prijsdruk. Maar Unilever voert ook promotie-acties waarbij de prijzen bewust laag worden gehouden met het oog op toekomstige hoeveelheidsgroei. Dat is dan weer positief. Zo was het opvallend dat er bij de cosmetica- en persoonlijke verzorgingsdivisie sprake was van lagere prijzen.
Verlies- en winstrekening Unilever
Kijken we naar de gerapporteerde cijfers, dus inclusief alle bijzondere effecten, dan daalde de omzet met 5%, naar €26,4 mrd. Het operationeel resultaat nam met 7,7% af, tot €4,5 mrd. Onderliggend ging het echter stukken beter, want de onderliggende operationele marge steeg met 0,8 procentpunt. Dit was het resultaat van kostenbesparingen, zowel in de brutosfeer (de directe kosten verbonden aan de omzet), als bij de indirecte kosten (de overhead). Tegen constante wisselkoersen steeg het operationeel resultaat met 2,8%. De daarbij horende nettowinst nam met 8% toe. Inclusief wisselkoersen was dat -2,4%. Per aandeel steeg zij door de aandeleninkoop wel, van €1,10 naar €1,11.
Voor het hele jaar verwacht Unilever bij de onderliggende omzetgroei nog steeds op 3 tot 5% uit te komen. Die verwachting heb ik ook. Daar is dan wel een sprint in de tweede jaarhelft voor nodig. Maar gezien de k/w van 20,5 blijft het houdadvies gehandhaafd.