Sterke omzetgroei bij Heineken
De halfjaarcijfers van Heineken werden gekenmerkt door extremen. In positieve zin ging het om de omzet, in negatieve zin om de operationele marge.
Omzet
De omzetgroei was zonder meer sterk. De hoeveelheid verkocht bier steeg autonoom met 4,5%, wat leidde tot een autonome omzetstijging van 5,6% (prijsstijging was dus goed voor 1,1 procentpunt). Heineken verkocht voor €10,8 mrd aan bier. Dat was in de eerste helft van 2017 nog €10,3 mrd. De grootste autonome omzetstijging werd gerealiseerd in Afrika/Midden-Oosten/ Oost-Europa (+12,2%) en de kleinste in Europa (+1,1%). De problemen in Europa en de VS bleven bestaan – gedaalde verkochte hoeveelheden – maar er werd dus meer dan voldoende compensatie gevonden in stijgingen elders. Zoals voor de VS in Brazilië, Mexico en Haiti.
Operationele marge
Die sterke omzetgroei op het Amerikaanse continent zorgde er ook voor een 8,1% hoger autonoom operationeel resultaat. Toch daalde de gerapporteerde operationele marge voor de regio met maar liefst 183 basispunten, naar 16,6%. De acquisitie van Kirin in Brazilië en de expansie van dat bier drukken de gemiddelde marge flink, onder meer door de gewijzigde productmix. Het bier is bijvoorbeeld geen premiummerk.
Ook in Europa daalde de marge, met 66 basispunten naar 12,9%. De daling werd veroorzaakt door investeringen in e-commerce, hogere logistieke kosten en het verschuiven van uitgaven.
De marge van alle activiteiten tezamen nam af met 118 basispunten. Dat kwam ook door negatieve wisselkoerseffecten; het Kirin-effect bedroeg 76 basispunten.
Conclusie
Over heel 2018 zal er margedaling blijven. Aan wisselkoerseffecten valt weinig te doen. De andere oorzaken van de margedaling zijn echter gericht op een verhoging van de omzet en vormen een investering in Heineken’s toekomst.
Die toekomst ziet er goed uit. De nettowinststijging kwam met +9,1% uit op €950 mln. We blijven bij zo’n toename en een k/w van 20,9 bij ‘kopen’.