Air France-KLM beter dan verwacht
De koers van Air France-KLM steeg met wel 8% na opluchting over de tweedekwartaalcijfers. Het operationele resultaat kwam over deze periode uit op €345 mln. Dat is weliswaar €241 mln lager dan het jaar ervoor, maar gecorrigeerd voor de stakingskosten van circa €260 mln is sprake van groei. Het geboekte operationele resultaat is ook fors hoger dan de marktverwachting, die gemiddeld €247 mln bedroeg.
Door de stakingskosten zijn de verschillen tussen KLM en Air France nog een stuk groter geworden. KLM boekte over het tweede kwartaal een operationeel resultaat van €328 mln, tegen €13 mln voor Air France. De nettowinst van de groep kwam over het tweede kwartaal uit op €109 mln. Over de eerste jaarhelft is wel sprake van een verlies van €159 mln.
Het is positief dat Air France-KLM aangeeft dat het ondanks het nettoverlies door de forse stakingskosten – €335 mln over de eerste zes maanden – het voor dit jaar toch streeft naar een verdere verlaging van de nettoschuld. Eind juni bedroeg deze €6,3 mrd, €315 mln minder dan per ultimo 2017. De verhouding nettoschuld/ebitda bleef stabiel op 1,4.
Verwachtingen gehandhaafd
De luchtvaartgroep verwacht nog steeds dat de onderliggende kosten per eenheid dit jaar naar verwachting tussen de 0 en 1% zullen stijgen. De kerosinerekening zal €450 mln hoger uitvallen dan vorig jaar, en dat is €100 mln meer dan eerder gedacht. Ook de negatieve invloed van de sterke Amerikaanse dollar zal groter zijn dan eerder gedacht: €150 mln negatief, tegen een oorspronkelijke prognose van €100 mln. En hoewel het concern nog altijd naarstig op zoek is naar een nieuwe ceo, blijft het noodgedwongen hard werken aan zijn strategische allianties, waaronder die in China.
De tussenliggende resultaten zijn een oppepper, maar voor de lange termijn blijven de wolken zich boven het concern samenpakken. We hebben het dan vooral over de relatief hoge kosten en de harde lijn van de Franse vakbonden. Het verkoopadvies blijft daarom van kracht.