Takeaway.com brengt verlies terug, maar het gaat traag
Hogere omzet bij de bekende maaltijdbezorger
Die verbetering komt door een hogere omzet (van €77,4 miljoen naar €110,2 miljoen) bij het bedrijf, maar ook door de relatief afnemende operationele kosten. Die indirecte kosten waren in de eerste helft van vorig jaar (2017) met €85,1 miljoen nog hoger dan de omzet. In 2018 zit bekende bezorger Takeaway.com er met €102,7 miljoen nu onder.
Oordeel over Takeaway.com
Dat zijn de schaaleffecten die het bedrijf beoogt te behalen en die bij verdere omzetstijging uiteindelijk tot een nettowinst moeten leiden. Maar zover is het nog niet, want overal buiten Nederland werd er verlies geleden. De laatste stappen naar nettowinst zouden wel eens zwaar kunnen worden. Zo kent Duitsland sinds kort de hoogste (maand)omzet, maar bij een 45 procent hogere omzet over het halve jaar daalde het autonome operationeel verlies er met slechts 12 procent. Verder blijft het bedrijf expanderen naar landen als Bulgarije, Roemenië en Israël. Dat is eigenlijk wat veel van het goede zolang er nog steeds verlies wordt geleden. Het aandeel blijft, ondanks de aandelenkoersstijging daarom op ‘verkopen’ staan.