Vivendi blijft doorgaan met ‘vreemd gaan’
De vreemdgang van Vivendi toont zich het duidelijkst in de Verlies- en winstrekening onder ‘Andere financiële inkomsten en uitgaven’. Daar staat, ten eerste, een herwaardering van €512 mln voor Telecom Italia. Vivendi heeft daar het gevecht om de leiding verloren en schrijft daarom af. Ook staat er een positieve herwaardering voor Spotify van €456 mln, waar Vivendi een deelneming in heeft. Voorts boekt Vivendi +€56 mln voor gameproducent Ubisoft. De grote klapper is de buitengewone bate die wordt geboekt omdat na vrij korte tijd is besloten de deelneming in Ubisoft te verkopen. Ook de deelneming in electriciteitsretailketen Fnac Darty is van de hand gedaan.
Het management van Vivendi wikt, koopt, herwaardeert en verkoopt naar hartelust. Zo is vorig jaar advertentiebureau Havas gekocht en zijn er nu onderhandelingen gaande om boekenuitgever Editis te kopen. Het argument is dat Vivendi daarmee een geïntegreerd media-, content- en communicatiebedrijf wordt en dat Editis het bedrijf meer inzicht kan geven in wat er bij jongere generaties speelt.
Halfjaarcijfers
De halfjaaromzet daalde met 1%, maar de autonome omzet steeg met 4,0%. Dat zou circa 2,6% zijn geweest als Havas had meegeteld (eigen berekening).
Voor die stijging was vooral Universal Music Group met +6,8% verantwoordelijk. Dit kwam door een stijging met 34% van de abonnements- en streaminginkomsten. Vivendi overweegt om tot 50% van de aandelen van Universal aan derden te verkopen. Dat levert nieuw investeringsgeld op.
Canal+ groeide autonoom met slechts 1,3%. Het tv-betaalbedrijf verliest bovendien in 2020 voetbaluitzendrechten. Havas kende een autonome groeidaling van 2,9%. En ook kleinere activiteiten daalden in omzet.
Onder de streep was er een daling van de nettohalfjaarwinst met 6,3%, naar €165 mln. Er moest meer voor de fiscus gereserveerd worden, onder andere door de positieve herwaardering van de deelneming in Spotify. Bij een veeleisende k/w van 24,5 handhaven we ons verkoopadvies.