Lucht klaart langzaam op voor Boskalis
Beleggers kijken reikhalzend uit naar de eerste tekenen van herstel bij Boskalis. De koers is flink gedaald nadat het bestuur zich bij de publicatie van de jaarcijfers begin maart somber uitliet over de vooruitzichten. De komende twee jaren laat de markt nog geen fundamenteel herstel zien en het wordt dit jaar een uitdaging om de nettowinst van 2017 te evenaren, zo waarschuwde topman Peter Berdowski. Dat was een teleurstelling, want de markt had op een licht hogere winst gerekend. In het eerstekwartaalbericht werd de outlook nog wat aangescherpt: ‘met de kennis van nu wordt niet verwacht dat het nettoresultaat van 2017 zal worden geëvenaard’. De verwachtingen voor de halfjaarcijfers, die op 16 augustus naar buiten komen, zijn dan ook laaggespannen.
Baggerklussen
De divisie Dredging & Inland Infra (55% van de concernomzet) lijkt af te stevenen op een gelijke winst, bij een hogere omzet. Marges op baggerprojecten liggen lager dan in het verleden omdat capaciteitsuitbreidingen in de markt tot prijsdruk leiden. Een goede bezetting van de vloot en kostenbesparingen bieden hieraan tegenwicht en houden de winstgevendheid zodoende redelijk stabiel. Dat zal ook in de tweede jaarhelft waarschijnlijk het geval zijn. Het orderboek is sinds 2012 niet zo vol geweest. De baggerdivisie had begin dit jaar voor €2,5 mrd aan opdrachten in de portefeuille. Daar zijn sindsdien nog diverse grote werken aan toegevoegd, waaronder de uitbreiding van de Tuas haven in Singapore ter waarde van circa €300 mln. Daarnaast mag Boskalis een polder ontwikkelen aan het noordwestelijke uiteinde van Pulau Tekong, een eiland ten noordoosten van Singapore. Dit landaanwinningsproject, de eerste polder in Zuidoost Azië, vertegenwoordigt een waarde van circa €400 mln. Een andere noemenswaardige recente opdracht is die voor de aanleg van een kunstmatig eiland in het IJmeer voor de bouw van woningen. Hier is circa €85 mln mee gemoeid. Deze omvangrijke, langdurige projecten dragen bij aan een goede vlootbezetting.
Prijsconcurrentie
De bergingstak (4% van de omzet) kent een goede start van het jaar dankzij enkele kleinere opdrachten voor assistentie aan schepen die in nood verkeren. Boskalis doet gemiddeld vijftig van dit soort reddingsklussen per jaar. In sommige gevallen leidt dit ook tot opdrachten voor berging en wrakopruiming. Dit zijn de kersen op de taart. In het eerste kwartaal droeg de berging van het deels afgebrande containership Maersk Honam bij aan de omzet. Vanwege de onvoorspelbare vraag kunnen de resultaten van de bergingstak sterk variëren. Alle havensleepactiviteiten zijn in 2016 ondergebracht in joint-ventures met regionale partners en worden niet langer geconsolideerd. Met een vloot van meer dan vierhonderd schepen assisteert het bedrijf andere schepen in circa honderd havens en olie- en gasterminals in 35 landen. Resultaten staan hier onder druk door prijsconcurrentie in de containervaart en zwakte in de offshore olie- en gasmarkt.
De malaise in de oliesector laat zich nog het meest voelen bij de divisie Offshore Energy, goed voor 41% van de groepsomzet. Het bedrijfsonderdeel is actief met offshore bagger- en steenstortwerken, zwaar transport en hijswerk alsmede installatie, duik- en ROV-diensten voor olie import- en exportterminals, offshore platforms en windmolenparken en onderwaterpijpleidingen. Omzet en resultaat zijn hier in het eerste kwartaal verder teruggelopen en het ziet ernaar uit dat deze negatieve trend in de rest van het jaar nog niet wordt omgebogen. Na het afronden van een aantal grote langlopende projecten komt deze divisie meer te leunen op de spotmarkt, waar volumes en winstmarges onder druk staan.
Bodem markt
Er gloort echter licht aan het einde van de tunnel, want grote oliemaatschappijen investeren door de opgeveerde olieprijzen weer meer in exploratie en productie. Marktonderzoekbureau Rystad Energy verwacht dan ook dat de wereldwijde offshore-investeringen dit jaar uitbodemen op $155 mrd en vanaf 2019 weer toenemen. Er gaan dit jaar naar verwachting honderd nieuwe offshore projecten van start, tegen slechts zestig in 2017 en minder dan veertig in 2016. Zo komt de markt voor drijvende opslag en productiesystemen (FPSO’s) weer los. Het Britse Clarksons Research denkt dat er tot aan eind 2020 nog 33 orders voor FPSO’s op de markt komen met een totale waarde van $25 mrd. Voor Boskalis biedt dit kans op opdrachten voor transport en installatie van deze platforms. Dat zal echter pas na 2019 in de resultaten zichtbaar zijn. Bovendien kampt de transportmarkt met overcapaciteit. De vroeg-cyclische activiteiten zullen mogelijk in de loop van dit jaar al beter gaan draaien. Boskalis ziet bijvoorbeeld al herstel bij het vorig jaar overgenomen Britse Gardline, dat net als Fugro actief is met bodemonderzoek op zee. Verder kan de joint-venture Smit-Lamnalco dit jaar al profiteren van de toenemende vraag naar offshore ondersteuningsschepen.
Doordat het merendeel van de activiteiten van de Offshore Energy divisie laat-cyclisch is, gaan wij er echter vanuit dat Boskalis pas in 2020 aanmerkelijk beter begint te draaien. Vraag is wanneer beleggers daarop gaan vooruitlopen. De halfjaarcijfers zullen slecht zijn, maar dat lijkt al grotendeels in de koers verwerkt. Slaat het bestuur een positievere toon aan over de marktvooruitzichten, dan kan het aandeel al herstellen. De pittige k/w van 24 geeft een vertekend beeld. Onder betere marktomstandigheden kan Boskalis minstens €3 per aandeel verdienen. Wij durven wel een eerste positie aan en verhogen ons houdadvies naar ‘kopen’.