PostNL trekt zich terug op thuismarkt
PostNL zet zijn Duitse en Italiaanse activiteiten in de etalage. Een verstandig besluit, want het kleine postbedrijf kan geen vuist maken tegen de concurrentie in deze landen. Terwijl de internationale tak vorig jaar net niet in de rode cijfers belandde, liep het operationele verlies in het afgelopen kwartaal onverwacht op naar €7 mln. Het onderliggend cash bedrijfsresultaat (voor eenmalige posten en veranderingen in pensioenverplichtingen) bleef hierdoor steken op €25 mln, tegenover €46 in het tweede kwartaal van 2017. Dat lag duidelijk onder de gemiddelde verwachting van analisten van €30 mln. Er werd een nettoverlies geboekt van €1 mln, tegen een winst van €29 mln vorig jaar.
Lagere winstverwachting PostNL
De omzet steeg met 2% naar €851 mln. Ook dit lag onder de consensus, van €863 mln. Kostenbesparingen bij de postdivisie kwamen lager uit dan verwacht en konden de aanhoudende stevige volumekrimp niet compenseren. Vanaf volgend jaar denkt PostNL het tempo van besparingen weer op te voeren. Positief is de voortgaande forse omzetgroei van ruim 20% bij de pakketbezorging, waardoor inmiddels 44% van de omzet al aan e-commerce is gerelateerd. Dit aandeel moet in 2020 op meer dan de helft uitkomen.
De desinvestering van de Duitse en Italiaanse dochters zal waarschijnlijk weinig opbrengen en vergt een afboeking van €40 mln op het eigen vermogen, dat positief blijft eind dit jaar. Bovendien zal het onderliggende cash bedrijfsresultaat in 2020 ongeveer €25 mln lager uitkomen dan de eerder aangegeven ambitie van tussen €230-300 mln. Veel belangrijker voor de toekomstige resultaten zijn echter de ontwikkelingen in de politiek. Als Den Haag groen licht geeft voor consolidatie van de postmarkt en PostNl concurrent Sandd weet over te nemen, dan kan de winst duidelijk omhoog. Voorlopig is het echter nog lang niet zover en blijft PostNL worstelen met de krimpende postmarkt. Bij een k/w van 9 blijven wij bij ‘verkopen’.