Coca-Cola European Partners zit in lange transformatiefase
De kwartaalcijfers van Coca-Cola European Partners (CCEP) weken weinig af van die van 2017. De omzet was met €3,1 mrd bijna identiek, net als het operationeel resultaat van €418 mln. De nettowinst kwam uit op €293 mln, tegen €298 mln in 2017. Ook als er wordt geabstraheerd voor bijzondere posten, blijven de cijfers van 2018 en 2017 dicht bij elkaar liggen.
Knappe prestatie van CCEP
Toch is het knap dat de cijfers op niveau blijven, gezien de transformatieperiode die CCEP doormaakt. Er is weerstand ontstaan tegen het suikergehalte in frisdrank en dat leidt tot dalende omzetten. In het VK wordt sinds kort een suikerbelasting geheven. CCEP antwoordt hierop met prijsverhogingen, andere verpakkingen en promotie-acties voor dranken met een laag of geen suikergehalte. In Frankrijk is omzetstagnatie vanwege lopende onderhandelingen met klanten.
Het bedrijf weet de uitdagingen goed op te vangen, maar kent hierdoor wel een beperkte groei. Ik blijf bij een k/w van 16,1 daarom bij ‘houden’.