Amerikaanse telecom diversifiëert naar media en internetdiensten
Het zit de Amerikaanse telecombedrijven niet mee. Zij leveren via hun netwerk bandbreedte, maar moeten toezien hoe vooral andere bedrijven met de levering van inhoud daar de vruchten van plukken. Bedrijven als Google, Amazon en Netflix zien hun inkomsten exploderen dankzij de kabel- en kopernetwerken van de telecommaatschappijen. De telecombedrijven zelf daarentegen, hebben zelfs moeite om de inkomsten uit hun communicatiediensten te laten stabiliseren. In Nederland is de traditionele telecommer KPN gediversifieerd naar internet en naar televisie, nadat expansie in het buitenland onbetaalbaar bleek. Ook de Amerikaanse telecommers diversifiëren de laatste jaren, maar zij doen dat op andere manieren.
AT&T
Het meest in het oog springend is de AT&T’s overname van Time Warner. Daarmee is de telecomonderneming ook een mediabedrijf geworden dat tv-producties maakt. Ook is het advertentietechnologiebedrijf AppNexus overgenomen, zodat er meer kan worden verdiend aan tv-advertenties. At&T rapporteerde in het tweede kwartaal echter toch weer een omzetdaling van ruim 2%, tot $39 mrd. Zowel bij Telecom als Media daalde de omzet. Het totale operationele inkomen daalde met 1%, naar $6,5 mrd. Ik blijf daarom bij ‘verkopen’. Wel waren er bijzondere posten en de lagere belastingen die de nettowinst met ongeveer 30% lieten stijgen, naar $5,1 mrd. Dat is echter van tijdelijke aard.
Verizon
Verizon wil zijn bandbreedte extra vullen met meer internetdiensten als advertenties en video via de smartphone. Het bedrijf heeft daarvoor AOL en Yahoo gekocht. Er is bij Verizon wel een hogere kwartaalomzet gerealiseerd (van 5%, tot $27,2 mrd), maar dat ging gepaard met veel hogere kosten. Daardoor daalde het operationeel resultaat met 17%, tot $6,6 mrd. De lagere belastingen reduceerden die daling bij de nettowinst tot 5%, naar $4,2 mrd. Die geven echter eveneens een tijdelijk effect en ik zie bij dit beeld dan ook geen reden om het verkoopadvies voor Verizon al te veranderen.