Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden

Updates

Advies Jaap Barendregt, 27 aug 2018 17:04

Amerikaanse telecom diversifiëert naar media en internetdiensten

0 0 Leestijd ongeveer

Telecombedrijven in de ontwikkelde landen hebben problemen bij het verhogen van hun omzet en operationeel resultaat. Dat geldt ook voor de Amerikaanse bedrijven. Toch is er een lichtpunt.

Het zit de Amerikaanse telecombedrijven niet mee. Zij leveren via hun netwerk bandbreedte, maar moeten toezien hoe vooral andere bedrijven met de levering van inhoud daar de vruchten van plukken. Bedrijven als Google, Amazon en Netflix zien hun inkomsten exploderen dankzij de kabel- en kopernetwerken van de telecommaatschappijen. De telecombedrijven zelf daarentegen, hebben zelfs moeite om de inkomsten uit hun communicatiediensten te laten stabiliseren. In Nederland is de traditionele telecommer KPN gediversifieerd naar internet en naar televisie, nadat expansie in het buitenland onbetaalbaar bleek. Ook de Amerikaanse telecommers diversifiëren de laatste jaren, maar zij doen dat op andere manieren.

AT&T

Het meest in het oog springend is de AT&T’s overname van Time Warner. Daarmee is de telecomonderneming ook een mediabedrijf geworden dat tv-producties maakt. Ook is het advertentietechnologiebedrijf AppNexus overgenomen, zodat er meer kan worden verdiend aan tv-advertenties. At&T rapporteerde in het tweede kwartaal echter toch weer een omzetdaling van ruim 2%, tot $39 mrd. Zowel bij Telecom als Media daalde de omzet. Het totale operationele inkomen daalde met 1%, naar $6,5 mrd. Ik blijf daarom bij ‘verkopen’. Wel waren er bijzondere posten en de lagere belastingen die de nettowinst met ongeveer 30% lieten stijgen, naar $5,1 mrd. Dat is echter van tijdelijke aard.

Verizon

Verizon wil zijn bandbreedte extra vullen met meer internetdiensten als advertenties en video via de smartphone. Het bedrijf heeft daarvoor AOL en Yahoo gekocht. Er is bij Verizon wel een hogere kwartaalomzet gerealiseerd (van 5%, tot $27,2 mrd), maar dat ging gepaard met veel hogere kosten. Daardoor daalde het operationeel resultaat met 17%, tot $6,6 mrd. De lagere belastingen reduceerden die daling bij de nettowinst tot 5%, naar $4,2 mrd. Die geven echter eveneens een tijdelijk effect en ik zie bij dit beeld dan ook geen reden om het verkoopadvies voor Verizon al te veranderen.

T-Mobile US als lichtpunt
T-Mobile US heeft al jaren geleden een koopadvies gekregen. De koers van het aandeel is in die tijd flink opgelopen. De Amerikaanse dochter van Deutsche Telekom groeit nog steeds als kool. Met haar prijsbeleid is zij de uitdager van AT&T en Verizon. In het tweede kwartaal groeide het aantal klanten voor de 21ste keer op rij met meer dan een miljoen. De omzet steeg dan ook met 4%, naar $10,6 mrd. Het operationeel resultaat nam met ruim 2% toe, tot $1450, en de nettowinst met 35%, naar $782 mln, waarvan een beperkt deel tijdelijk was. Voor heel 2018 verhoogde het bedrijf de resultaatsverwachting licht. Er ligt een fusievoorstel met het Amerikaanse Sprint. Mocht deze fusie afketsen op bezwaren van de toezichtautoriteiten, dan kan koersdruk verwacht worden. Gezien de omzet en resultaatgroei zal ook dan de koers zich herstellen. Bij een k/w van 20,3 blijft het ‘kopen’.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ