Luxebedrijven houden de wind in de zeilen
De sector luxe consumptiegoederen heeft in 2017 de wind weer in de zeilen gekregen. En die wind wakkert dit jaar verder aan. Voorspelden adviesbureaus Euromonitor en Bain & Company tot circa 2020 een gemiddelde omzetgroei van 4% per jaar , inmiddels zit Bain op 5% tot 2025. Voor dit jaar verwacht Bloomberg een groei die hoog enkelcijferig zal zijn (D. Aitken, M. Boucher, Global Luxury Goods 2018 Outlook, 4 juli 2018; idem, Mid-Year Outlook: Digital Changes, Challenges, 13 juli 2018). Het gaat om luxe consumptiegoederen exclusief auto’s en toerisme. Ik heb sinds november/december 2017 zes kooptips in de luxeconsumptiegoederensector uitstaan en analyseer hoe die het gedaan hebben, met adviezen voor de toekomst. Eerst bespreek ik enkele algemene ontwikkelingen.
Algemene ontwikkelingen
Een belangrijke nieuwe ontwikkeling is de toenemende rol van de online verkopen. Die zullen volgens Bain met 12% per jaar stijgen, tot een omzetaandeel van 25% in 2025, tegen 5% nu. In een markt van ongeveer €255 mrd is dat substantieel, al zal het deels ten koste gaan van de groei van de winkelverkopen. Ook belangrijk is dat de luxemerken er in zijn geslaagd een nieuwe generatie consumenten aan te trekken. De zogenaamde millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zijn voor de luxe gevallen. Aanvankelijk bestond er enige vrees of dat wel zou lukken, omdat die generatie meer diverse wensen zou hebben dan eerdere generaties qua authenticiteit en eigen persoonlijkheid. Dat valt dus mee.
Er is echter wel een mogelijk groeibeperkende factor: de verzwakking van de Chinese yuan. Die kan ervoor zorgen dat de Chinese consument minder te besteden heeft. Ook het Chinees-Amerikaanse handelsconflict vormt een potentiële bedreiging.
De zes kooptips uit de sector presteerden goed. het gemiddeld rendement was 24,5% (exclusief dividend). De AEX won in die periode 4%, de S&P500 12%.
LVMH
De halfjaarcijfers van Koerswijzerbedrijf LVMH waren indrukwekkend. De autonome omzetgroei bedroeg 12%, vooral door Mode & Leer, Parfums & Cosmetica en Horloges & Sieraden. Dat leidde tot een toename van het operationeel resultaat van de voortgezette activiteiten van 28%. De nettowinst steeg van 41%, naar €3 mrd. Bij een dergelijk stijging is de k/w van 24,7 niet te hoog. Kopen dus.
Kering
De halfjaarcijfers van Kering overtroffen die van LVMH, met een stijging van de autonome omzet van 34% en van het autonoom operationeel resultaat van 53%. De voortgezette activiteiten (minus het verkochte deel van Puma) verhoogden hun nettowinst met 55%, naar €1262 mln. Kering verkoopt vooral mode en leer met zijn merken Gucci en Yves Saint Laurent. Het zijn grote groeiers, met name Gucci. Kering is minder divers dan LVMH dat ook nog een grote drankdivisie heeft. Maar met een k/w van 22,7 is het aandeel aantrekkelijk.
Michael Kors
De activiteiten van het Amerikaanse Michael Kors zijn weer wat breder, met vooral tassen, schoenen en kleding, maar ook horloges en cosmetica. De kwartaalomzet steeg met 26%. Dat kwam vooral doordat schoenenfabrikant Jimmy Choo werd geconsolideerd. Dit onderdeel was goed voor 70 procentpunt van de stijging. Het operationeel resultaat steeg met 44%.
De kooptip voor Michael Kors was speculatief. Dat kwam omdat het bedrijf aan een herstelplan werkt, met minder kortingen voor de Kors-producten, een beter aangepast verkoopnetwerk en producten die frequenter en sneller in de markt worden gezet. Bij een nettowinststijging van 48%, tot $186 mln lijkt dit plan te slagen. Het advies blijft bij een k/w van 14,7 dus ‘kopen’.
PVH
Met Calvin Klein en Tommy Hilfinger heeft het Amerikaanse PVH twee sterke kledingmerken in bezit. In het eerste halfjaar steeg de autonome omzet met 11%. Het operationeel resultaat nam met 62% toe, tot $476 mln, en de nettowinst steeg met 81% naar $344 mln. Het bedrijf is dus kleiner dan LVMH en Kering, maar blijft bij een k/w van 17,0 het kopen waard.
Estee Lauder
Cosmeticafabrikant Estee Lauder kende met en 13%-stijging van de autonome omzet een goed 2018. Het operationeel resultaat steeg met 21% en de nettowinst met 25%, naar $1,6 mrd (exclusief het effect van Donald Trumps belastingmaatregelen). Estee Lauder blijft bij een k/w van 29,2 op ‘kopen’ staan.
Swatch
Horlogefabrikant Swatch gaat als enige naar ‘verkopen’. Hongkong en China vormen met 20% van de Zwitserse horloge-export een belangrijke markt voor het bedrijf. De zwakke Chinese munt en het Amerikaans-Chinese handelsconflict creëren onzekerheid die vooral horlogehandelaren ertoe kan aanzetten op hun voorraden in te teren, zoals in 2016 gebeurde. Dat zou slecht zijn voor de voor de omzet en winst van Swatch, dat door dit mogelijke voorraadeffect (vooral bij groothandels) kwetsbaarder is dan de andere vijf bedrijven.
Conclusie
De zes tips in de luxeconsumptiesector profiteerden met hun rendementen al met al prima. Dat vertaalde zich in de koersen. We herhalen daarom de meeste kooptips.