Groeimotor B&S Group draait stevig door
B&S Group heeft het tot kunst verheven om artikelen groot in te kopen en via verschillende distributiekanalen af te zetten. De onderneming ontpopte zich na de beursgang eind maart evenwel niet meteen tot een beurslieveling. De koers bleef de eerste vier maanden hangen rond de introductieprijs van €14,50. Pas sinds half juli is het aandeel (terecht) meer in trek op het Beursplein.
Drank en beauty
Het bedrijf bestaat uit drie verschillende divisies, waarvan HTG (Holland Trading Group) veruit de grootste is. De afdeling koopt met name grote, overtollige partijen sterke drank en beauty-artikelen. Daarbij draait het zowel om topmerken als om private label-producten. Dankzij het wereldwijde netwerk van het concern – dat actief is in meer dan honderd landen – kan zeer goedkoop worden ingekocht.
HTG heeft grote opslagloodsen, van waaruit het onder meer winkelketens, lokale distributiebedrijven en doorverkopers bedient. In Nederland doet de onderneming onder meer zaken met Action en Kruidvat. Dankzij de schaalgrootte ligt de ebitda-marge van 6,7% iets hoger van bij lokale partijen gebruikelijk is. In het eerste halfjaar waren deze activiteiten goed voor 64% van de concernomzet. Die omzetbijdrage zal volgend jaar een flink stuk toenemen door de overname van het Amerikaanse FragranceNet.com.
Ver en afgelegen
De divisie B&S is qua omzet net iets minder dan half zo groot als HTG. Deze afdeling richt zich op het leveren van artikelen aan allerlei nichemarkten op minder toegankelijke plaatsen. Voorbeelden daarvan zijn cruiseschepen, defensiemissies en olie- of mijnbouwinstallaties op afgelegen plaatsen. Voor een deel (ruim 40%) zijn dit eveneens beauty- en drankartikelen, maar B&S levert ook voeding, toiletartikelen en tabak.
Omdat de capaciteit van de bestaande opslagruimtes bereikt was, moest deze divisie deels gebruik maken van magazijnen van HTG. Eerder dit jaar werd een groot nieuw gerobotiseerd magazijn geopend in Dordrecht, zodat er ruimte ontstaat om verder te groeien. Daar komt bij dat de winstmarge zich kan herstellen. Door het ontbreken van de efficiencyvoordelen van een centrale opslag, daalde de ebitda-marge vorig jaar van 7,1 naar 7,0%.
Tax-freewinkels
Onder de divisienaam Retail exploiteert B&S Group ongeveer 50 tax-freewinkels op ruim een dozijn luchthavens. In dit segment ligt de nadruk met name op de verkoop van elektronica (70% van de omzet), en het assortiment bestaat verder uit drank en beauty-producten. Met een jaaromzet van circa €140 mln is dit de kleinste divisie, goed voor minder dan 10% van de concernomzet.
Dankzij een toename van het aantal luchtreizigers laat de omzet de laatste jaren een mooie groei zien. De winstgevendheid ligt bovendien een stukje hoger dan bij de andere afdelingen. De ebitda-marge kwam vorig jaar uit op 8,0%. De laatste tijd staat de marge echter onder druk als gevolg van hogere huurkosten op luchthavens, uitgaven voor het openen van nieuwe winkels en kosten voor het beëindigen van kleine, niet-winstgevende contracten.
Groeistrategie
Het zwaartepunt van de groeistrategie van B&S Group ligt op autonome omzetgroei. Behalve via het uitbreiden van het assortiment in bestaande markten en het meeliften op de groei van de eigen klantengroep, boort het concern ook nieuwe afzetgebieden aan. Daarbij ligt de nadruk momenteel op Azië en het Midden-Oosten. Bovendien heeft de onderneming op overnamegebied een mooi trackrecord opgebouwd. Hiermee is recent met name de positie van HTG versterkt. Eind vorig jaar kreeg het concern een meerderheidsbelang in het Spaanse moederbedrijf van drankendistributeur Alcodis.
Bij de halfjaarcijfers maakte B&S Group bekend dat de divisie versterkt wordt via de aankoop van FragranceNet.com. Dit Amerikaanse bedrijf heeft een jaaromzet van $216 mln en de overname wordt waarschijnlijk voor 2019 afgerond. FragranceNet.com verkoopt parfums en beautyproducten via internet aan zowel consumenten als kleinere winkels. Het concern gaat dit bedrijfsmodel ook in andere delen van de wereld toepassen.
Speelbal van valutabewegingen
Dankzij een combinatie van autonome groei en overnames is de omzet van B&S Group sinds 2009 met gemiddeld 13% gestegen. Door de toenemende schaalgrootte en synergievoordelen steeg de ebitda zelfs nog sneller: 19%. Hoewel het groeitempo van een bedrijf gewoonlijk afneemt naarmate het groter wordt, heeft het aandeel B&S nog prima groeiperspectieven. Die werden in de eerste jaarhelft echter wel verhuld door nadelige valuta-effecten. De omzet steeg met iets minder dan 10% naar €766,9 mln. Bij constante wisselkoersen was dat meer dan 14% geweest.
De pijn liet zich vooral op ebitda-niveau voelen. Dit resultaat daalde met 3%, naar €45,9 mln, terwijl de onderliggende stijging bijna op 11% uitkwam. De overname van FragranceNet.com maakt B&S Group nog afhankelijker van de koersbewegingen van de dollar. In een toelichting op de cijfers meldt de onderneming dan ook de impact van wisselkoersschommelingen tegen het licht te gaan houden.
Conclusie
De stevige onderliggende omzetgroei van het eerste halfjaar is voor een groot deel te danken aan de sterke economie. In een normaal klimaat kan de omzetstijging uitkomen op of net onder 10%. De winst kan dan net iets sneller toenemen. In het lopende jaar stevent de onderneming af op een winst per aandeel van ruim €0,90. Daarmee hangt er ogenschijnlijk een flink prijskaartje aan de mooie groeivooruitzichten (k/w 18). De winstcijfers (-5% naar €31,4 mln) werden echter sterk geremd door nadelige valuta-effecten. Waarschijnlijk volgt in 2019 een inhaalslag met een relatief snelle groei. Het aandeel verdient een koopadvies.
B&S Group | H1 2018 | H1 2017 |
Omzet | €766,9 mln | €698,5 mln |
Brutowinst | €108,5 mln | €98,7 mln |
Ebitda | €45,9 mln | €47,4 mln |
Nettowinst | €31,4 mln | €35,9 mln |