Procter & Gamble houdt te veel ballen in de lucht
De kritiek op Procter & Gamble is bekend.. Het bedrijf groeit niet genoeg doordat het de innovatie heeft verontachtzaamd, doordat het op teveel terreinen actief is om die innovatie effectief door te voeren, en doordat het – in tegenstelling tot Unilever – te weinig in de opkomende groeimarkten actief is. In antwoord op die kritiek heeft Procter & Gamble een wisseling in de top doorgevoerd, veel schoonheidsverzorgingsmerken verkocht en de innovatie en besparingsinspanningen vergroot. De vierdekwartaals- en jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2018 bieden een goed evaluatiemoment.
De jaarcijfers
De omzet kwam op $66,8 mrd, een toename met 3%. Daarvan kwam tweederde uit wisselkoersvoordelen. De autonome omzet steeg dus met 1%. De hoeveelheid verkochte producten steeg echter met 2%, en daaruit volgt dat Procter & Gamble genoegen nam met prijsdaling. De concurrentie van nieuwe, vaak hippere merken en internet dwingen tot een dergelijk prijsbeleid.
Als tegenstap probeert het bedrijf de innovatiekracht te vergroten. Dit moet het bedrijf de macht geven om prijzen te verhogen, maar dat lukt nog niet erg. Alle divisies hadden in hun omzet een negatieve prijscomponent; alleen bij het onderdeel Beauty kon prijsstabiliteit bewerkstelligd worden. Deze divisie kende ook de grootste omzetgroei (+9%).
Compensatie voor lagere prijzen wordt ook gezocht in lagere kosten. Bij de maakkosten lukt dat. De vorderingen hiermee werden echter teniet gedaan door onder meer hogere transportkosten, ongunstige prijsontwikkelingen en de innovatie-inspanningen. Het operationeel resultaat daalde daardoor met 2%, naar $13,7 mrd. De nettowinst van de voortgezette activiteiten nam met 3% af, tot $9,9 mrd.
Conclusie
Procter & Gamble wilde een autonome omzetgroei van 2 tot 3% bereiken. Het is 1% geworden. Het bedrijf houdt nog steeds te veel ballen in de lucht om op flexibele wijze een relatief snelle verbetering in de resultaten te realiseren. Bij een k/w van 18,5 blijft mijn advies daarom voorlopig ‘verkopen’.
Vierdekwartaalcijfers | ||
In $ mln | 2018 | 2017 |
Omzet | 16.503 | 16.079 |
Operationeel resultaat | 2677 | 2949 |
Nettowinst | 1890 | 2202 |