Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Jaap Barendregt, 17 sep 2018 11:11

Frisdrank bruist niet meer zo

0 0 Leestijd ongeveer

De frisdrankindustrie zit in hetzelfde schuitje als de voedingsindustrie. Net als deze zijn de producenten van frisdrank op zoek naar antwoorden. Ik bespreek de ontwikkelingen, schets de antwoorden en analyseer de individuele bedrijven.

In de voedingssector is het verlangen bij de consument naar vers en gezond voedsel een spelbreker voor de groei. In de frisdranksector geldt hetzelfde, alleen is daar suiker de ‘boosdoener’, net als additieven. Koolzuurhoudende drank was met een mondiale omzet van bijna $300 mrd in 2017 het grootste segment in de branche. Daarna komen flessenwater (ruim $210 mrd) en fruit- en groentedranken ($130 mrd).

De kritiek op ongezonde koolzuurhoudende frisdrank heeft geleid tot een stilstand van de mondiale omzetgroei ervan. De tabel maakt dit zichtbaar (gegevens van Bloomberg, BI BEVGG).

Gemiddelde jaarlijkse groei
laatste 4 jaar komende 5 jaar
Koolzuurdrank 0,0% 1,1%
Flessenwater 5,1% 4,5%
Sport- en energiedrank 3,4% 3,7%

Kritische consument

De consument wordt steeds kritischer op voeding en drank waarin suiker en suikersubstituten zitten. In plaats daarvan wordt steeds vaker voor water gekozen. Flessenwater is er in steeds meer varianten: koolzuurhoudend, met smaaktoevoeging en met de toevoeging van speciale ingrediënten zoals kruiden, antioxidanten, elektrolyten en vitamines.

Koolzuurvrij water (dus zonder prik) vormt verreweg de grootste categorie bij het flessenwater. Maar doordat water met smaaktoevoegingen en koolzuur flink worden gepromoot als gezonde vervangers van frisdrank, groeien die momenteel het snelst. Grote merken zijn Perrier van het Zwitserse Nestlé bij het koolzuurhoudende water en La Croix van het Amerikaanse National Beverage bij het ‘smaakwater’.

De populariteit van flessenwater doet zich zowel voor in de ontwikkelde als in de opkomende landen. In die laatstgenoemde gebieden speelt mee dat schoon leidingwater er vaak nog vrij schaars is.

Sportdrank

Aan de andere kant van het frisdrank-spectrum staan de sport- en energiedranken. Die kenden in 2017 een omzet van $66 mrd, met dus een heel andere klantengroep. In deze dranken zitten juist heel veel suiker, cafeïne en andere verslavende producten die een mens een stimulans kunnen geven. Ook de populariteit van deze dranken blijft stijgen, hoewel er in brede kring voor gepleit wordt om leeftijdscriteria op te stellen voor de verkoop ervan.

Naast koude drank groeit buitenshuis ook de consumptie van warme drank sneller dan die van frisdrank. Dat was de laatste vier jaar zo, en het blijft naar verwachting zo in de komende jaren. De gemiddelde jaarlijkse groeiverwachting bedraagt de aankomende vijf jaar 2,9% voor koffie en 3,5% voor thee.


Nieuw: oog in oog met de redactie, de video-chatsessie met de experts van Beleggers Belangen. Kijk mee en stel je vragen op donderdag 20 september van 20.00 uur tot 21.00 uur. Via de livestream bij de redactie op je computer, tablet of smartphone. Schrijf u nu in.


Coca-Cola

Bedrijven in de frisdranksector expanderen dus naar markten met hogere groei. Zo lanceerde PepsiCo kort geleden smaakwater Bubly en kocht het thuisbruiswatermachinemaker Sodastream. Koffiebedrijf Keurig kocht Dr Pepper Snapple (van onder meer smaakdranken als Schweppes en Canada Dry).

Ook Coca-Cola laat zich niet onbetuigd. Het maakt inmiddels suikervrije producten, maar kocht enige jaren terug ook een deelneming in energiedrankmaker Monster. Ook verkreeg het recent een deelneming in BA Sports Nutrition, dat de sportdrank BodyArmor maakt. Coca-Cola neemt bij beide de mondiale distributie op zich. Dat leidt wellicht ooit tot een volledige overname.

Met hetzelfde doel – mondiale distributie – kocht Coca-Cola onlangs het Britse Costa Coffee. Dit bedrijf beschikt over een keten koffiecafés, exploiteert koffiemachines in ziekenhuizen en benzinestations en maakt koffieproducten als instant koffie en koffiepads. Coca-Cola zal het bedrijf mondiaal gaan uitbouwen. Met deze toetreding tot de koffiemarkt is het bedrijf nu actief op bijna alle grote sectoren die er zijn bij de non-alcoholische dranken.

Bij Coca-Cola’s tweedekwartaalcijfers kwamen zowel de omzet als de winst per aandeel overeen met de analistenverwachtingen. De omzet daalde weliswaar met 8%, naar $8,9 mrd, maar dat kwam vooral door het afstoten (refranchising) van bottelarijen. Autonoom was er een groei van 5%, vooral door water, suikervrij en sportdranken. De vergelijkbare nettowinst per aandeel steeg 3%, naar $0,61. De koers van het aandeel is echter al ruim een jaar zo dood als koolzuurvrij water. De markt is onzeker over het succes van de transformatie, en bij een k/w van 21,5 handhaaf ik het verkoopadvies.

Monster en National Beverage

De aandelenkoers van het Amerikaanse Monster Beverage doet het beter. Het energiedrankenbedrijf groeit ook harder dan Coca-Cola. De tweedekwartaalomzet steeg met 12%, naar $1 mrd, en de nettowinst met 21%, tot $270 mln. Monster brengt regelmatig nieuwe dranken op de markt en verkoopt steeds meer energiedranken buiten de VS. Groeimogelijkheden zat dus. De expansie gaat wel ten koste van de operationele marge, en dat maakt beleggers kritisch. De strategie stimuleert de omzet echter zodanig dat het operationeel resultaat stevig blijft groeien. ‘Kopen’ dus, maar wel bij een k/w van 35,1.

Het Amerikaanse National Beverage is met LaCroix vooral groot bij bruisend water met een smaakje. Dat wordt in de markt gezet met aansprekende verpakkingen en dat gebeurt nu ook geleidelijk buiten de VS. Net als Monster kent ook National Beverage veel groeipotentieel: de jaaromzet van 2017/’18 steeg met 18% en de nettowinst met 38%, tot $149 mln. Er is kritiek op de rapportage, maar ik verwacht niet dat daar veel bloed uit zal vloeien. Door de kritiek en de relatief hoge k/w van 31,1, kleeft aan het koopadvies voor National Beverage echter wel tot een een bovengemiddeld risico.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ