Adyen en Wirecard: revolutie in betaalland
Het korte beursbestaan van het Nederlandse Adyen spreekt enorm tot de verbeelding. Op de eerste handelsdag (13 juni) opende het aandeel €160 boven de introductiekoers van €240. Halverwege de dag noteerde Adyen al even meer dan €500 en enkele weken geleden was het aandeel zelfs ruim €750 waard. Die enorme rally is onderdeel van een bredere trend. De Duitse branchegenoot Wirecard heeft de beurskoers bijvoorbeeld met ruim 300% zien oplopen sinds eind 2016. Aandelen van specialisten op het vlak van digitale betalingen zijn momenteel enorm populair. Het enthousiasme van beleggers is volkomen begrijpelijk. De ondernemingen opereren op een markt die dankzij nieuwe regelgeving en veranderende consumptiepatronen enorm snel groeit.
Schakels lostrekken
Het digitale betalingsproces is traditioneel het werkgebied van de banken. Deze partijen verstrekten pinapparaten en andere betalingsapparatuur. Vervolgens verwerkten ze de betalingsstromen en zorgden ze voor het afhandelen van het verkeer. Een volgende schakel is het zogeheten networks: het verminderen van fraude en het leveren van aanvullende diensten. Ten slotte waren de banken ook verantwoordelijk voor het uitgeven van betaalkaarten en het opzetten van klantrekeningen.
Veranderende regelgeving heeft de deur opengezet om de schakels veel meer uit elkaar te trekken. Banken verliezen bijvoorbeeld dit jaar het alleenrecht op je betaalrekening: ze moeten de gegevens na toestemming delen met andere partijen. Het loskoppelingsproces is ook in een stroomversnelling terecht gekomen door de enorme groei van internetverkopen. In plaats van bij de winkel op de hoek, kopen mensen nu artikelen van allerlei bedrijven in andere landen of soms zelfs andere continenten.
Volop groeikansen
Zakenbank Goldman Sachs voorspelt dat de totale waarde van internetverkopen de komende tien jaar groeit van de huidige $28 bln naar $51 bln. Hierdoor neemt de omzet van afhandelaars van het betalingsverkeer met ruim $200 mrd toe. Nieuwe spelers zoals Adyen en Wirecard kunnen niet alleen een flink deel van de nieuwe inkomsten naar zich toetrekken, maar ook marktaandeel inpikken van bestaande partijen. Omdat ze niet vastzitten aan de it-infrastructuur van banken, die soms zelfs nog uit de jaren ‘70 of ‘80 stamt, hebben Adyen, Wirecard en soortgelijke bedrijven in twee opzichten een streepje voor. In eerste instantie is het voor deze partijen mogelijk om met de eigen, nieuwe technologie razendsnel overal ter wereld transacties te verwerken. Het maakt daarbij niet uit of er betaald wordt via iDeal, creditcards, Apple Pay of zelfs bitcoins. Bij Adyen kunnen klanten via ruim 250 verschillende soorten betaalmethodes terecht met 187 verschillende valuta’s.
Extra diensten
Het tweede voordeel is dat ze in de schakel networks allerlei kansen hebben om klanten beter te helpen. Een goed voorbeeld is de wijze waarop Adyen de risicoanalyse voor webwinkels kan verbeteren. Het komt vaak voor dat transacties worden geweigerd omdat het systeem fraude vermoedt. De onderneming kan de omzet van klanten naar eigen zeggen met anderhalf procent verhogen door er via een betere analyse voor te zorgen dat betalingen op het laatste moment wél in plaats van niet doorgaan. Net als Wirecard ontwikkelt Adyen allerlei nieuwe diensten.
Het binnenhalen van grote klanten is voor de bedrijven echter de belangrijkste motor achter de omzetgroei. Vlak voor de beursgang wist Adyen het Amerikaanse eBay binnen te halen als klant. Onlangs werd bekend dat ook modeketen H&M zaken gaat doen met het Nederlandse bedrijf. Adyen gaat niet alleen de online betalingen verwerken, maar ook de winkelaankopen.
Enorm omzetverschil
Het Duitse Wirecard heeft eveneens bekende klanten zoals Orange, maar de onderneming mist de focus op de grote, internationale concerns die Adyen wel heeft. Daar komt bij dat het zwaartepunt van de activiteiten meer op Europa ligt. Het Nederlandse bedrijf is meer internationaal georiënteerd. In groeiopzicht doen beide ondernemingen niet veel voor elkaar onder. In het eerste halfjaar verwerkte Adyen betalingen met een totale waarde van €70 mrd. Dat is 43% meer dan in dezelfde periode van 2017. Bij Wirecard nam dit bedrag met 48% toe naar €56,2 mrd. De omzet van het Duitse bedrijf klom met 46% naar €897,6 mln. Daarbij valt de omzet van €156,4 mln (+67%) die Adyen boekte in de schaduw. Het verschil wordt veroorzaakt doordat Wirecard zich niet alleen op het afhandelen van betalingen richt, maar ook een beloning opstrijkt voor het overnemen van het wanbetalingsrisico door bijvoorbeeld fraude.
Strategisch voordeel
Het omzetverschil tussen Adyen en Wirecard wordt ook veroorzaakt door de agressieve groeistrategie van het eerstgenoemde bedrijf. Bij het binnenhalen van grote klanten deinst het concern niet terug voor het doen van flinke prijsconcessies. Het sterke klantenbestand – met onder meer Netflix, Microsoft, Uber en Spotify – is een strategisch voordeel voor Adyen. Het overstappen naar een andere afhandelaar van het betalingsverkeer is immers een kostbare aangelegenheid. Wirecard heeft dus hogere marges dan Adyen, maar dat is helaas niet zonder risico. Als de groei afvlakt, is het de vraag of de hoge marges stand kunnen houden. Maar voorlopig gaat de voorkeur uit naar de combinatie hoge groei én hogere marges, Wirecard dus.
Waanzinnige waardering
Bij beleggen komt echter veel meer kijken dan het selecteren van de best gepositioneerde onderneming. Het instapniveau is een doorslaggevende factor voor het behalen van een aantrekkelijk rendement op de lange termijn. De waardering van beide ondernemingen wijst erop dat het instapniveau momenteel behoorlijk aan de hoge kant ligt. Adyen wordt verhandeld voor maar liefst 79 maal de voor 2020 verwachte winst. Bij Wirecard ligt die toekomstige k/w flink lager: 34. Hoewel Adyen enorme groeikansen heeft en een aantrekkelijk bedrijfsmodel met lage vaste kosten, moeten beleggers niet in de verleiding komen om het aandeel te kopen in de hoop dat het concern een vergelijkbaar groeipad gaat doorlopen als Amazon of Netflix. Tegenover elk van deze succesbedrijven staan heel wat veelbelovende concerns die de belofte uiteindelijk niet konden inlossen.
Aantrekkelijke alternatieven
De keerzijde van de kansen die er komen voor nieuwe betaalbedrijven door de snelle technologische verandering, is dat er ook het gevaar ontstaat dat een andere partij kan uitgroeien tot een grote speler – of in ieder geval de winstmarges van bestaande ondernemingen omlaag kan drukken. Wie wil profiteren van de aardverschuiving in de betaalsector, kan ook op zoek gaan naar aandelen met een meer realistische waardering.
Een goed voorbeeld daarvan is het Amerikaanse Alliance Data Systems (ADS). Terwijl beleggers bij Adyen en Wirecard een enorme groei inprijzen, lijken ze bij ADS rekening te houden met zware tijden. Het bedrijf geeft creditcards uit namens klanten in met name het winkelsegment. De afgelopen jaren had de onderneming last van de leegloop in bestaande winkelcentra. Inmiddels richt het bedrijf zich sterker op betalingsdiensten voor websites. In combinatie met een scherpere focus op het terugdringen van wanbetalingen, vertaalt de nieuwe focus zich in een omzetgroei van bijna 10%. De winst kan zelfs met 15% per jaar oplopen. Dat is een stuk minder indrukwekkend dan de groei bij Adyen, maar voor ADS betalen beleggers slechts 11 maal de verwachte winst.
Degelijke winstgroei voor een redelijke prijs
Discover Financial Services (DFS) geeft net als bijvoorbeeld American Express onder eigen naam creditcards uit. De onderneming profiteert van de groei van online verkopen. Discover kondigde half september een samenwerking aan met het Mexicaanse Prosa, om de activiteiten deels uit te breiden naar het zuidelijke buurland. Dankzij een kredietgroei van bijna 10% kan de winst in het lopende jaar met bijna een kwart toenemen. Net als bij ADS ligt de waardering (k/w 10) veel lager dan bij de bekende fintech-namen.
Consultancy
Een andere manier om van de revolutie in betaalland te profiteren, is door positie te kiezen in bedrijven die banken helpen om goed met alle veranderingen mee te gaan. Consultancyfirma Cognizant (CTSH) helpt banken om via automatisering en kunstmatige intelligentie klanten beter en sneller van dienst te zijn. Klanten in de financiële sector zijn goed voor ongeveer 40% van de omzet, die met circa 10% per jaar groeit. De winst neemt nog wat sneller toe, omdat de onderneming zelf ook gebruikt maakt van nieuwe technologieën om de marge op te schroeven.
Conclusie
Cognizant wordt verhandeld voor 17 maal de verwachte winst. Daarmee vormt het aandeel net als ADS en Discover een relatief goedkoop alternatief voor beleggers in de sector. Wirecard is koopwaardig, maar niet zonder risico, het advies op Adyen gaat niet verder dan ‘houden’.
Aandeel | Ticker | Beurswaarde | Omzet | k/w | Dividendrendement |
Alliance Data Systems | ADS | $13,6 mrd | $8,1 mrd | 11,0 | 0,9% |
Cognizant Tech Solutions | CTSH | $44,8 mrd | $16,2 mrd | 17,1 | 1,0% |
Discover Financial Serv. | DFS | $27,2 mrd | $10,7 mrd | 10,0 | 2,1% |