Sligro moet door een lastige fase
Sligro heeft lang volgehouden dat er synergieën waren tussen de groothandel en de supermarkten. Die moeten in het verkoopproces en de levering hebben gelegen. De groothandel heeft trouwens ook grote verkoophallen waar de waren zijn uitgestald voor kleinere afnemers. Die nemen hun producten veelal zelf mee, alsof de hal een supermarkt is. De wereld van de supermarkten is echter ook duidelijk afwijkend; er heerste met ketens als Lidl, Aldi en Dirk van den Broek prijsconcurrentie. Tegenover andere ketens, zoals, Ahold, gaat het weer om de uitstraling van de presentatie van de producten. Sligro kon de concurrentie niet aan. Er was gestart met een nieuwe formule voor Emté die de winkels moderner moesten maken. Maar de ombouw van Emté kostte veel geld en verliep langzaam. Sligro kon de ontwikkelingen bij de retail niet bijbenen, wat een gevaar vormde voor de winstgevendheid van de Emté-keten. Daarmee kwam ook de werkgelegenheid bij de keten in gevaar. Het besluit om Emté te verkopen was dan ook verantwoord. Nu kan alle aandacht worden gericht op de groothandelsactiviteiten. De aandeelhouders profiteerden bovendien van een extra dividenduitkering, hoewel die natuurlijk het eigen vermogen van Sligro en dus eigenlijk hun bezit in dat bedrijf ook verkleinde.
Groothandelsmarkt in Nederland
Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), een instelling die de foodservicemarkt analyseert, plaatst Sligro in haar schattingen bij de groothandels in Nederland op nummer één, aldus het jaarverslag van Sligro over 2017. Het marktaandeel was eind 2017 uitgekomen op 24,4%. In 2015 was dat nog 23,6%. Belangrijke concurrenten zijn vooral Lekkerland (13,3% in 2017), Bidfood (10,8%), Hanos (7,8%), Makro (5,5%) en diverse drankengroothandels (13,1%). Dan resteert er voor de overige nog 25,1%.
Sligro bedient de groothandelsklanten zoals gezegd deels via zelfbedieningsgroothandels. De grotere klanten krijgen hun producten via levering. Zo wordt geleverd aan hotels, restaurants, ziekenhuizen, bedrijfskantines en winkels van tankstations. Sligro heeft ook een beperkt aantal productiebedrijven op het gebied van voeding.
Markt in België
Het bedrijf is tevens actief in België. Daar vindt alleen levering aan de deur plaats. Sligro is echter bezig met een vestiging van een zelfbedieningsgroothandel in Antwerpen. Het bedrijf ziet kansen in België omdat de markt er volgens gegevens van Foodservice Alliance in 2017 veel meer versnipperd is dan de Nederlandse foodservicemarkt. Het marktaandeel van de grootste partij, Bidfood, komt slechts uit op 5,4%. Sligro zou met de leveringen op nummer drie staan met een marktaandeel van 3,4% (zie kader). Dat biedt inderdaad perspectieven, vermits op de goede manier op de smaak van de Belgische klant kan worden ingespeeld en tevens prijsconcurrerend kan worden gewerkt. Foodserviceklanten nemen er hun producten nu veelal van meerdere groothandels af.
Groei door autonome groei
Dominant in de groeistrategie is autonome groei. Bij het huidige marktaandeel van het bedrijf liggen grote overnames wellicht ook moeilijk bij toezichthouders vanwege mogelijke marktdominantie. De markt groeit jaarlijks met ongeveer 3,5%, variërend van 3% tot 5%. Dus als Sligro de markt weet te overtreffen is er elk jaar vrij hoge autonome omzetgroei mogelijk. Sligro kan de groei van de markt zelfs overtreffen doordat schaalvoordelen (deels) via lagere prijzen of betere service aan klanten kunnen worden doorgegeven.
Groei door kleine acquisities
De tweede pijler van de groei-inspanningen zijn de kleinere overnames van Sligro. Het zijn er zo’n twee per jaar. De grootste van de laatste tijd was het resultaat van een overeenkomst met Heineken. Sligro gaat voor de brouwer de opslag en levering van bier- en ciderbestellingen door de horeca doen. De verwachte omzetstijging is €150 mln. Daar staan gedurende het integratieproces met in totaal €80-€150 mln overigens in 2017 en de eerstvolgende jaren ook vrij hoge kosten tegenover (zie kader). Bij de verkoop van Emté heeft Sligro overigens bedongen dat het de La Place-restaurants (ook van Jumbo) mag bevoorraden.
Halfjaaromzet Sligro
De halfjaaromzet van €1131 mln was 11% hoger dan die van het eerste halfjaar van 2017, maar daar zaten vooral acquisitie-effecten in. Autonoom was er helemaal geen groei. Daarmee werd weliswaar een slecht eerste kwartaal (autonome daling van 0,7%) gecompenseerd, maar de halfjaargroei bleef ver onder die van 2017 (+4,6%). Dat was teleurstellend. Sligro lijkt afgeleid te zijn door de integratie van de Heineken-activiteiten.
Halfjaarkosten en nettowinst
De halfjaarkosten stegen navenant met de omzet waardoor de nettowinst van de groothandelsactiviteiten met €25 mln die van 2017 benaderde (€26 mln).
De tweede jaarhelft wordt gekenmerkt door veel overgangsinspanningen. Er worden locaties uitgebreid en de vestiging in Antwerpen zal worden geopend. En daarbovenop gaat het bedrijf vanaf het vierde kwartaal zijn ict-systeem veranderen. Al die veranderingen tegelijk zijn risicovol. Gecombineerd met de afzwakkende autonome omzetgroei maakt dit ons nu weinig enthousiast over het aandeel. Bij een k/w van 11,5 wachten wij even af hoe Sligro de overgangsfase verteert. Het advies blijft dus ‘verkopen’.