Onzekere toekomst voor TomTom
De omzet in het derde kwartaal bij TomTom steeg marginaal, met een half procent ten opzichte van vorig jaar. Maar na jaren van omzetdaling is een stijging, hoe klein ook, goed nieuws. Zoals te verwachten viel, steeg de omzet bij de divisies Automotive & Enterprise en Telematics, terwijl voor de Consumer-tak de omzet weer eens afnam. Voor het hele jaar heeft TomTom de omzetverwachting verhoogd van €825 mln naar €850 mln. Daarmee zou de omzet nog wel lager uitkomen dan in 2017. Maar de winstgevendheid is wel een stuk beter dan vorig jaar, toen er verlies gemaakt werd. We verhogen onze wpa-taxatie voor 2018 van €0,24 naar €0,25 vanwege de verbeterde vooruitzichten.
TomTom | ||||
In € mln | kw. 4 ’18t | kw. 3 ’18 | kw. 2 ’18 | kw. 1 ’18 |
Omzet | 207,1 | 219,7 | 231,4 | 191,8 |
Nettowinst | 13,9 | 17,2 | 19,8 | 6,4 |
Wpa (in €) | 0,06 | 0,07 | 0,09 | 0,03 |
Minpunten
TomTom maakte echter ook bekend dat het contract met Volvo beëindigd is. Dit is lang niet de grootse autoproducent in de wereld, maar TomTom kan elke klant gebruiken. Een andere mogelijke tegenvaller voor sommige aandeelhouders is dat uit het persbericht blijkt dat TomTom zich wil gaan richten op Automotive & Enterprise. Dat is op zich niet vreemd, aangezien daar groei mogelijk is. Maar veel beleggers zullen in TomTom beleggen in de hoop dat het bedrijf overgenomen zal worden. Dat is jarenlang vrijwel uitgesloten geweest omdat de grootaandeelhouders (de oprichters) dat niet wilden. De recent aangekondigde mogelijke verkoop van Telematics was een teken dat dit misschien zou veranderen. Als de bedoeling van de verkoop is om alles op alles te zetten om Automotive tot een succes te maken, zullen beleggers die hopen op een overname teleurgesteld worden.
Advies TomTom
Op basis van de schatting van de wpa voor volgend jaar €0,30, is de k/w van het aandeel ruim 20. Dat is aan de hoge kant vanwege de risico’s die aan TomTom kleven. Het is nog onduidelijk welke rol TomTom zal spelen in de automarkt, en welke omzet daar bij hoort. Daarom blijft het advies op het aandeel ‘houden’.
Uit de berichten van TomTom op de dag van de kwartaalcijfers blijkt dat TomTom, en daarmee waarschijnlijk de oprichters, niet denkt aan een verkoop van het hele bedrijf. Dat is meteen een belangrijke verklaring voor de forse koersdaling van ruim 10% die het aandeel voor de kiezen kreeg op dezelfde dag. Al jaren zijn er beleggers die hopen dat er een overnamebod zal komen. Als die hoop in de grond wordt geboord, is teleurstelling en verkoop van de aandelen het gevolg. De cyclus begint weer opnieuw als nieuwe hoop ontstaat.