Nestlé blijft achter bij Unilever
De autonome omzetgroei over de eerste negen maanden van dit jaar bedroeg bij het Zwitserse bedrijf 2,8%. Bij Unilever was dat 3,1%. Daarmee zit Unilever reeds in de groeimarge die het voor het hele jaar op het oog heeft (3-5%). Nestlé heeft een doelstelling van ongeveer 3% en heeft dat doel dus nog niet bereikt.
Advies
In de sector verpakt voedsel en drank volg ik de drie Europese grootmachten Danone, Nestlé en Unilever. Zij kennen alle drie het probleem dat de omzetgroei aanzienlijk lager is dan vroeger. Consumenten zijn op zoek naar nieuwe producten en die worden vaker door opkomende bedrijven geleverd. De drie liggen ook onder druk van beleggers om hun prestaties te verbeteren. Voor Unilever ga ik om die reden nu niet verder dan ‘houden’. Het Nederlands-Britse bedrijf vind ik momenteel de beste van de drie. Voor Danone en Nestlé herhaal ik het verkoopadvies.