Heineken verrast met sterke afzetgroei
Regionale verdeling van de omzet
Het Amerikaanse continent kende met 8,1% over het derde kwartaal de hoogste groei. Die toename kwam van buiten de VS, want daar was de groei matig. Azië Pacific steeg met 4,8% ook bovengemiddeld. Dat kwam vooral door Vietnam en Indonesië. In Europa profiteerde Heineken weliswaar van het mooie zomerweer, maar dat gebeurde dan toch vooral in Nederland een Frankrijk. Elders in Europa was het weer kennelijk slechter, want de autonome omzetgroei voor de hele regio kwam uit op 2,2%.
Verwachtingen
De brouwer wil vooral groeien in de opkomende landen omdat daar de vraag naar bier nog sterk stijgt. Die groei zou dan vooral bereikt moeten worden met premiummerken zoals het Heinekenmerk zelf. Dat lukt goed. Het merk Heineken groeide in het derde kwartaal autonoom met 9,2%. De bierbrouwer handhaafde de verwachtingen voor heel 2018. Die komen neer op autonome omzetstijging bij een licht dalende marge. De margedaling wordt vooral veroorzaakt door sterke groei in Brazilië met een niet-premiummerk en door wisselkoersen.
Advies
Er werd, ten slotte, ook een nettowinstgroei over de afgelopen negen maanden gemeld van 8,1%, naar €1,6 mrd. Bij een k/w van 19,2 en gezien de groeiperspectieven, handhaaf ik het koopadvies.