McDonald’s verkoopt meer dan verwacht
Het blijft bij de cijfers van McDonald’s altijd knipperen met de ogen. Dat komt door de transitie van het bedrijf. Zo daalde de derdekwartaalomzet met 7%, naar $5,4 mrd. Het operationeel resultaat nam zelfs met 21% af, tot $2,4 mrd. De nettowinst was 13% lager, en kwam uit op $1,6 mrd. Dat is echter niet het hele verhaal. Zo zijn er natuurlijk de wisselkoerseffecten, hoewel die beperkt waren. Maar er is vooral het effect van de verkoop van restaurants aan franchisenemers. In plaats van omzet en eigen investeringen, krijgt McDonald’s nu commissieloon bij veel minder uitgaven.
Autonome cijfers McDonald’s
Zonder de effecten van deze ombouw steeg de vergelijkbare omzet – dat is de omzet bij dezelfde restaurants – met 4,2%. Beleggers hadden op 3,5% gerekend. De concurrentie in de markt van McDonald’s is hevig en het bedrijf neemt dus de goede besluiten bij de samenstelling van de menu’s, bij de prijsvorming en bij de distributiewijze. In de VS wordt nu bijvoorbeeld gestart met de computerbestelwijze (bestelkiosken) die al in Europa is geïntroduceerd. Daarmee kan worden bezuinigd op arbeidskosten, die de laatste tijd in de VS flink stijgen door hogere minimumlonen. In de VS is bovendien bestelling buiten de deur gestart via Uber Eats. In de VS lijkt de concurrentie het hevigst. Daar was de vergelijkbare omzetgroei met 2,4% ook het laagst. De grote groei kwam dus van buiten de VS, waar trouwens ook het grootste deel van de omzet wordt verdiend.
Advies
McDonald’s kan door de grote schaal waarmee wordt gewerkt makkelijker kostenvoordelen realiseren. Daardoor is het bedrijf in de concurrentiestrijd met andere fastfoodbedrijven vaak in het voordeel.
Zonder bijzondere posten en wisselkoerseffecten steeg de nettowinst per aandeel met 22%. Daarvan is 3 procentpunt ontstaan door aandeleninkoop. De k/w van 22,9 is aan de hoge kant, maar bij deze groei handhaaf ik het koopadvies.