Sanofi krijgt meer vertrouwen
Een nieuwe groeifase, zoals topman Olivier Brandicourt bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers verkondigde, is misschien wat overdreven, maar Sanofi is zeker op de goede weg. Gecorrigeerd voor valuta-effecten en overnames groeide de omzet van de Franse farmaceut in het derde kwartaal met 3,4% tot bijna €9,4 mrd.
De Amerikaanse diabetesmarkt blijft een pijnpunt voor Sanofi. De omzet van de diabetes-divisie daalde wereldwijd met 9,2% (tegen constante wisselkoersen) tot een kleine €1,4 mrd. Die daling werd vrijwel volledig veroorzaakt door de Amerikaanse diabetes-divisie, waar de omzet met maar liefst met 24,3% daalde tot €571 mln. Ieder kwartaal wordt de negatieve invloed van de Amerikaanse diabetes-activiteiten op de omzet van Sanofi echter minder en wordt de positieve omzetontwikkeling van andere divisies duidelijker. Zo steeg de omzet van de vaccins-divisie afgelopen kwartaal met ruim 8% tot €2,1 mrd. De divisie ‘Specialty Care’, waar alle innovatieve medicijnen zijn ondergebracht, zag de voor valuta-effecten en overnames gecorrigeerde omzet met maar liefst 16,4% stijgen tot bijna €2,2 mrd.
Wpa-groei verhoogd
Door een lager belastingtarief en inkoop van eigen aandelen steeg de winst per aandeel met 11,2% tot €1,84 (tegen constante wisselkoersen). Net als na de publicatie van de tweedekwartaalcijfers trok Sanofi de onderkant van de voor dit jaar verwachte groei van de winst per aandeel iets op. In plaats van een groei van 3-5% gaat de farmaceut nu uit van een groei van 4-5% van de winst per aandeel in 2018. In deze prognose zijn negatieve valuta-effecten niet meegenomen. Sanofi verwacht dat die dit jaar zo’n 6% zullen bedragen.
De taxatie voor de winst per aandeel gaat van €5,40 naar €5,45. Sinds mijn adviesverhoging begin augustus is de koers met een kleine 8% opgelopen. Daardoor is de koers-winstverhouding voor 2018 gestegen van 13,8 in augustus tot 14,5 nu. Nog steeds een keurige waardering voor een aandeel waarvan de groeiperspectieven steeds zichtbaarder worden.