Nedap vindt zichzelf opnieuw uit
De Nederlandsche Apparatenfabriek, opgericht in 1929 en beursgenoteerd sinds 1947, lijkt sterker te staan dan ooit te voren. Het bedrijf heeft in de periode 2015-2017 hard ingegrepen in de supply chain. Belangrijkste wapenfeit is dat het de eigen productie- en logistieke activiteiten vrijwel volledig heeft ondergebracht bij een vijftal gespecialiseerde strategische partners. Hiermee heeft het management de handen volledig vrijgespeeld voor het versterken en vermarkten van de eigen technische kernactiviteiten. Ook de afstoting van niet-kernactiviteiten, zoals vorig jaar dochter Nsecure (systeemintegratie in de beveiligingsmarkt), heeft voor meer focus gezorgd. Productiemedewerkers maakten plaats voor hooggekwalificeerd personeel op het gebied van productontwikkeling en marketing & sales. Het is positief dat Nedap dit jaar succesvol is geweest met het aannemen van hooggekwalificeerd technisch personeel.
Financieel solide
Vanaf dit jaar zullen we de volle positieve effecten gaan zien van de verschuiving van productie- naar technologiebedrijf in de vorm van een verdere operationele margeverbetering, rendement op geïnvesteerd kapitaal en versterking van de balansstructuur. Nedap streeft naar duurzame waardecreatie die tot uiting komt in de cashflow. De doelstelling voor de operationele marge ligt op minimaal 10%, groeiend in de jaren die komen. De solvabiliteit dient minimaal 45% te bedragen en de verhouding nettoschuld/ebitda maximaal 1,5. Door de verkoop van Nsecure is de schuldratio teruggelopen van 1,1 naar 0,6. De solide balansverhoudingen geeft ruimte voor goede dividenden. Over 2017 werd het dividend zelfs flink verhoogd, van €1,40 naar €2,50, om aandeelhouders te laten meeprofiteren van de verkoopopbrengst van Nsecure.
Bedrijfsfilosofie
Nedap gelooft dat techniek een belangrijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van grote vraagstukken. Hierbij probeert het met innovatieve oplossingen markten in beweging te brengen. Te denken valt aan bereikbaarheid van steden, steeds strengere veiligheidseisen wereldwijd en kwaliteit in de zorg bij krimpende budgetten. Met 680 experts verspreid over elf kantoren wereldwijd en intern verdeeld over een zevental marktgroepen, ontwikkelt Nedap voortdurend nieuwe producten. De interne krachtenbundeling is naar eigen zeggen een belangrijke succesfactor van het bedrijf. Zeer kenmerkend is ook de platte organisatiestructuur. Het gaat om de kwaliteit van argumenten en niet om de hiërarchie, aldus Nedap. Medewerkers hebben dan ook nadrukkelijk geen functieomschrijving op hun visitekaartje staan. Dat zou ‘hokjesdenken’ bevorderen en de innovatie tegenhouden. De te onderscheiden marktniches zijn: Healthcare (software voor zorgprocessen zoals medicijnsystemen, Identification Systems (oplossingen voor beveiligings-, verkeers-, en parkeersector), Light Controls (vermogenselektronica en besturingssystemen voor verlichtingsindustrie), Livestock Management (automatisering van veehouderijprocessen op basis van individuele dier-identificatie), Retail (beveiliging-, beheers-, en informatiesystemen voor winkeliers), Security Management (fysieke beveiliging) en Staffing Solutions (gedigitaliseerde urenregistratie, planning en roostering). De marktgroep Library Solutions (in- en uitleensystemen voor bibliotheken) is per begin dit jaar ondergebracht bij Retail. De RFID-chip speelt een belangrijke rol in het businessmodel. Hiermee kunnen op afstand verschillende gegevensdragers met elkaar communiceren.
Dieper in de cijfers
Over de eerste jaarhelft 2018 steeg de omzet met 10% tot €96,7 mln. De ‘recurring’ omzet steeg conform de doelstelling harder en wel met 22%. Vooral de marktgroepen Healthcare en Livestock Management groeiden significant. De belangrijke marktgroep Retail zag de omzet dalen vanwege een sterke vergelijkingsbasis. Nedap zegt evenwel sterk gepositioneerd te zijn, met name op het gebied van RFID-gebaseerde voorraadbeheersingssystemen. Onlangs vond nog een grote RFID-uitrol van Nedap plaats op de Scandinavische retailmarkt. De omzetgroei over de eerste jaarhelft werd nog wat getemperd door het opstarten van de samenwerking met nieuwe productiepartners. Het aan- en uitleverproces met productiepartners vraagt nog meer verbetering. Voorts kampt Nedap bij een aantal marktgroepen met schaarste aan elektronicacomponenten. Het te vergelijken bedrijfsresultaat steeg met maar liefst 46% tot €10,0 mln. Hierdoor kon ook de operationele marge flink omhoog, van 7,9% naar 10,4%, conform de doelstelling. De te vergelijken nettowinst steeg van €4,8 mln naar €8,8 mln, gelijk aan €1,37 per aandeel. De winst per aandeel wordt nog wat extra gestuwd door de inkoop van eigen aandelen, gefinancierd uit de verkoopopbrengst van Nsecure. De schuldratio steeg wat van 0,6 naar 0,9 en de solvabiliteit daalde van 55% naar 48%. Dit hangt vooral samen met de dividendbetalingen, inkoop van eigen aandelen en nog wat hoge voorraadniveaus.
Advies
Beleggers zijn de sterk verbeterde uitgangspunten voor de onderneming niet ontgaan. In de afgelopen drie jaar is de beurskoers gestegen van rond de €30 naar een piek van €54,40 op 19 september dit jaar. Hierdoor was er al behoorlijk wat van de groeimogelijkheden ingeprijsd. Door de beurscorrectie heeft het de koers weer veel terrein verloren. Nedap verwacht ook winstgroei in de tweede jaarhelft, maar de mate waarin is nog wat onzeker. Ik raam een winst per aandeel van €2,27 en een dividend van €2,00. Dat geeft een k/w van 19 en een dividendrendement van 4,7%. Aanhouden voor de langere termijn blijft mijn devies.