Tipterugblik: McDonald’s
Markt van McDonald’s
De tip was dus succesvol, al valt daar wel een kleine kanttekening bij te maken. In de S&P500 consumer discretionary sector presteerde McDonald’s juist iets minder dan het gemiddelde (15,1% tegen 20,1%, in dollars gemeten). De hele sector presteerde dus gemiddeld goed. En dat bij een felle concurrentie en een markt waarin wat de VS betreft de grote groei er niet is. Menig restaurantketen weet groei van de vergelijkbare omzet te rapporteren, maar die komt dan van prijsverhogingen en de verkoop van een andere mix van producten. Het aantal klanten daalt over het algemeen, zij het licht. Bij vergelijkbare omzet gaat het om de omzet van winkels die een jaar geleden ook in de omzetcijfers waren opgenomen.
Strategie van de restaurantketen
Ook McDonald’s weet de omzetgroei vooral te bewerkstelligen met nieuwe producten en aanbiedingen. Daarbij wordt succesvol ingespeeld op de veranderde behoeftes van de klanten. Het bedrijf kent ook een grote buitenlandse inbreng: twee derde van de omzet komt van buiten de VS. Het bedrijf kan bij het kostenbeleid daardoor profiteren van schaaleffecten. Overigens is het bedrijf ook bezig het aantal restaurants te verkleinen. Steeds meer omzet wordt behaald via restaurants die door derden worden beheerd, maar die gebruikmaken van ketenconcepten van McDonald’s. Door deze franchisestrategie daalt de omzet die McDonald’s zelf realiseert. Dat geldt eveneens voor de kosten. Bovendien zijn het de derden (de franchisees) die verantwoordelijk zijn voor de investeringen en die daarmee de risico’s lopen. Op deze wijze verhoogt McDonald’s de stabiliteit van de operationele activiteiten en verlicht het bedrijf de balansrisico’s.
Prestaties en advies
De vergelijkbare omzetgroei in de VS was in het derde kwartaal met 2,4% ruim de helft lager dan die erbuiten. De internationale aanwezigheid is voor McDonald’s dus een pre. Die omzetgroei werd omgezet in een autonome nettowinststijging per aandeel van 22%. Autonoom, dat wil zeggen zonder de effecten van bijzondere posten en wisselkoersen. Er zit wel een paar procentpunt aan positieve effecten van de aandeleninkoop in waar het bedrijf mee bezig is.
De k/w van McDonald’s is met 24,0 veeleisend, maar gezien de huidige groei van het bedrijf blijft het advies toch ‘kopen.’