Peter Paul de Vries: ‘De beeldvorming rond Value8 is 180 graden ten goede gekeerd’
Aandeelhouders Value8 hebben het zwaar gehad. De investeringsmaatschappij lag onder vuur in de pers, het jaarverslag kon niet op tijd worden gepubliceerd en er waren nog andere problemen. Tussen eind 2015 en eind 2017 boekte het aandeel een verlies van 43,5%. Dit jaar gaat het aanmerkelijk beter. Het bedrijf is transparanter geworden, er zijn boekwinsten gemaakt door verkoop van deelnemingen en het aandeel heeft tot nu toe een jaarrendement van 48,9% opgeleverd, inclusief een superdividend.
Wat vindt u van de negatieve berichtgeving bij bepaalde media over u en Value8 de laatste jaren?
‘Eerst het goede nieuws. Inmiddels is de beeldvorming rond Value8 180 graden ten goede gekeerd. We hebben in de periode augustus-november belangen verkocht met een opbrengst van €47,5 mln. Boven de boekwaarde. Die €47,5 mln is evenveel als de gehele beurswaarde begin 2018. Een kwart van die opbrengst hebben we als extra dividend uitgekeerd. Op de beurs is Value8 een van de best presterende aandelen van 2018 met een totaalrendement van meer dan 40%.
Maar het was wel heel bijzonder om mee te maken. Enkele media hebben een ongekende hetze gevoerd tegen Value8 en tegen mij. Er is bewust geprobeerd ons in een kwaad daglicht te stellen. Met evident nepnieuws en het is heel persoonlijk geworden. Tot en met een journalist op je privéterrein. Aan de andere kant: iedereen komt in de zakelijke sfeer tegenvallers tegen. Ik heb al vaker gezegd: we winnen liever met 5-2 dan dat we met 0-0 gelijkspelen. Maar dat betekent wel twee tegengoals. Wij nemen natuurlijk risico’s en dat gaat niet altijd goed. Maar je moet kijken naar het rendement dat je per saldo maakt. Dan is tien jaar een mooi ijkpunt. We zijn met een eigen vermogen per aandeel van €0,41 begonnen, na tien jaar staan we op ongeveer €7,50.’
De beweringen gingen heel ver, zoals de beschuldiging dat Value8 ‘gebakken lucht zou zijn’.
‘Dat is vervelend, stemmingmakerij. Maar dat verhaal is na onze recente desinvesteringen in de prullenbak beland. Achteraf is het lachwekkend. Analist Gooskens beweerde in mei nog dat ons belang in HeadFirst Source €0 waard was. We hebben dat belang in augustus voor €27 mln verkocht. Die man heeft de plank vreselijk misgeslagen. Tegen die hetze kan je weinig doen. Gewoon doorgaan, je werk goed doen en proberen goed te presteren. Dat hebben we gedaan. Tegen beleggers zeg ik: geloof niet alles wat in de krant staat.’
Wat was de reden voor de verkoop van verschillende deelnemingen afgelopen jaar?
‘Wij investeren in een bedrijf met het oogmerk om het sterker te maken, te laten groeien – autonoom en door acquisities – en om winstgevender te worden. Dan groeit de waarde van onze belangen. Het is ook goed om zo nu en dan de waardegroei te verzilveren en bedrijven te verkopen. AquaServa/Biobeheer is daarvan een mooi voorbeeld. Eerst haalden we in 2015 AquaServa uit faillissement. In de kern een mooi bedrijf in legionellacontrole. Onze managers hebben het concern geherstructureerd. Daarna zijn twee acquisities gedaan waaronder een laboratorium (Biobeheer), wat de missende schakel was. In totaal is €1,2 mln geïnvesteerd. Uit verkoop en dividend heeft dat bijna €9,5 mln opgeleverd. Dat is een prachtige return on investment.’
Wie is Peter Paul de Vries, Oprichter en ceo Value8 | |
2008 – heden | Oprichter en ceo Value8 |
1995 – 2008 | Directeur Vereniging van
Effectenbezitters |
1989 – 1995 | Economisch stafmedewerker
Vereniging van Effectenbezitters |
Opleiding Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit
Rotterdam |
Kunt u aangeven wat er de afgelopen jaren bij Value8 veranderd is?
‘Wij hebben besloten ons op de grotere bedrijven te richten, belangen in het segment €10 mln plus. Met focus op sectoren met toekomst: voeding, gezondheidszorg, duurzaamheid. En onverminderd op het snijvlak van grote MKB-bedrijven en genoteerde smallcaps. Als investeringsmaatschappij zijn we overgeschakeld op rapportages die beter te begrijpen zijn. Onze grootste private bedrijven zijn nu Eetgemak (zorg- en dieetmaaltijden) en Kersten (medische hulpmiddelen). Die maken meer dan €60 mln omzet en er werken ongeveer 550 mensen. Daarnaast hebben we vier beursgenoteerde belangen. We hebben een overzichtelijke portefeuille en prima perspectief op verdere waardegroei. Ik kan in tien minuten uitleggen wat we doen.’
Wat is het verschil met traditionele private equity-bedrijven?
‘We zijn gefinancierd met eigen vermogen en hoeven ook niet na vijf of zeven jaar te verkopen. Verder doen we niet de ‘leverage game’, met een klein beetje eigen vermogen en een enorme schuld. Ten slotte willen we een persoonlijk klik met het management. Dat is voor een bedrijf dat €3 mrd moet investeren moeilijker dan voor ons. Maar dit trekt ondernemers. Daardoor hebben we onze eigen plek in de financiële wereld. Op de hoek van smallcaps en MKB, en daar zit verder niemand. Dus dat is een heerlijke plek.’
Kunt u wat meer vertellen over de reden van de afsplitsing van MKB Nedsense?
‘Value8 richt zich op grotere bedrijven. Vier kleintjes kosten meer tijd en energie dan één grote, maar het economische belang van de grote is groter dan die vier kleintjes bij elkaar. MKB Nedsense richt zich op het kleinere segment, waar je ook de buy & build kunt doen. Ook in dat segment kan goed geld worden verdiend. Value8 heeft drie bedrijven aan MKB Nedsense verkocht. Het is de bedoeling dat we langzamerhand naar een minderheidsdeelneming (nu 66%, red) in MKB Nedsense gaan.’
Wat gaat u doen met de opbrengst van de verkochte deelnemingen?
‘Allereerst belonen we onze trouwe aandeelhouders. Ongeveer een kwart van de €47,5 mln is in de vorm van een superdividend van €1,05 per aandeel uitgekeerd. De rest gaan we herinvesteren. We willen de komende twaalf tot achttien maanden een of twee grotere investeringen doen. Maar we gaan niet teveel betalen alleen omdat er geld op de bank staat. We doen er geen onverstandige dingen mee.’