Basic-Fit profiteert van gezondheidstrend
Basic-Fit werd als budgetketen in 2013 afgesplitst van HealthCity. Sindsdien heeft de voormalige Nederlandse tennisprof René Moos de value for money-keten verder uitgebouwd. Mede-oprichter Eric Wilborts ging verder met HealthCity. Basic-Fit maakte op 10 juni 2016 zijn opwachting aan de Amsterdamse beurs. De introductiekoers lag op €15, volledig aan de onderkant van de prijsrange van €15-€20. Bij de beursgang werden een kleine 25 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven en was er sprake van herplaatsing van twee miljoen stukken door de Britse durfinvesteerder 3i, die daarmee de helft van zijn 55%-belang verkocht. De opbrengst van de emissie van rond de €350 mln werd grotendeels gebruikt voor de aflossing van schulden. Wilborts verkocht al wat van zijn aandelen bij de beursgang en zijn laatste pluk van 5,9% ging begin juni van dit jaar weg tegen een prijs van €26,75 per stuk. Moos heeft ruim 16% van de aandelen in bezit. Afgelopen september verkocht 3i een 6,8%-belang tegen een prijs van €30,50 per stuk. De durfinvesteerder bezit daardoor nog 21% van de stukken. Twee van de drie grootaandeelhouders hebben zich dus door de enorme koerssprong laten verleiden tot verkoop. Op 26 september van dit jaar werd een piekkoers neergezet van €33,15. 3i verkocht dus niet veel onder de topkoers en kreeg drie keer zoveel voor de stukken als het bij de beursgang. De marktkapitalisatie ligt op het moment van schrijven op circa €1,5 mrd.
Gestage groei
Bij de beursgang telde Basic-Fit 351 sportscholen, verspreid over de Benelux, Frankrijk en Spanje. Sindsdien is het hard gegaan. In 2016 opende Basic-Fit in totaal 81 clubs (+24%), waarvan 48 in Frankrijk. Het aantal leden steeg dat jaar met 27% tot 1,21 mln. In 2017 kwamen er 102 clubs (+24%) bij tot een aantal van 521. Per eind september 2018 bedroeg het aantal clubs al 586. Van de 65 nieuwe clubs werden er maar liefst 57 in Frankrijk geopend. Frankrijk is daarmee veruit het grootste land voor Basic-Fit. In Frankrijk wordt de sterkste groei in Europa voorzien. Eind derde kwartaal is in Frankrijk gestart met een nationale reclamecampagne. Er waren op dat moment 217 clubs in Frankrijk, 169 in België, 157 in Nederland, 33 in Spanje en 10 in Luxemburg. Volgens Moos ligt het bedrijf goed op schema om dit jaar wederom minimaal honderd nieuwe clubs te openen. De maand oktober heeft er alweer elf opgeleverd. Dat impliceert een groei dit jaar van het aantal clubs met circa 20%. Basic-Fit is in onderhandeling over meer dan tweehonderd locaties voor nieuwe clubs. Alle zalen worden gehuurd, vastgoed bezit het bedrijf niet.
Ambities
Basic-Fit is de snelst groeiende fitnessclub in Europa. De ambities zijn groot, vooral in Frankrijk waar het op termijn naar zeshonderd clubs wil doorgroeien. Procentueel neemt de groei natuurlijk wel af, maar het is positief dat de omzet harder groeit dan het aantal filialen. Over 2016 steeg de omzet met 28% tot €259 mln en in 2017 kwam daar nog eens 26% bij tot €326 mln. Over de eerste negen maanden van dit jaar werd een omzet gerapporteerd van €291,5 mln, een stijging van 22%. De omzetgroei is voor het leeuwendeel gecorreleerd met de groei van het aantal leden. Het aantal leden bedraagt per eind september 2018 1,78 miljoen en zal dit jaar naar verwachting met circa 23% groeien tot een kleine 1,9 miljoen. Het aantal leden per club zal tegen het jaareinde gemiddeld circa 3.060 bedragen.
Naast de vaste abonnementen zijn er ook nog andere inkomsten. Deze zijn nu nog ongeveer goed voor 3% van de totale omzet, maar groeien snel. Het gaat hier om de verkoop van dagpassen en inkomsten uit snackautomaten en het personal trainer-concept. Vooral dit laatste groeit snel en wordt dit jaar ook uitgerold in Frankrijk. Dat de omzetgroei dit jaar toch 1% achterblijft bij de groei van het aantal leden hangt samen met het feit dat een steeds groter stuk uit Frankrijk komt, waar een hoog btw-tarief geldt van 20%. Voorts had de implementatie van de boekhoudregel IFRS 15 een negatief non-cash-effect op de omzet van €0,9 mln.
Met de resultaten gaat het ook de goede kant op. Werd over 2015 nog een ebitda van €60,1 mln geboekt, bij de halfjaarcijfers 2018 stond al een ebitda van €56,7 mln in de boeken. Dat neigt dus naar een verdubbeling in drie jaar tijd. De ebitda-marge is door de snelle expansie wel wat gedaald van 30,8% over 2016 en 2017 naar 29,8% per eind juni 2018. Zodra alle nieuwe clubs naar de meer volwassen fase groeien, kan het klantenbestand groeien tot mogelijk gemiddeld een kleine 3.300 per club. Dat is het huidige aantal bij ‘volwassen’ clubs van ouder dan twee jaar binnen de Basic-Fit portfolio. Dan zit er weer rek in de winstmarge.
Adempauze
Ondanks de snelle expansie is Basic-Fit ook onderaan de streep winstgevend. Werd in 2015 nog een klein nettoverlies geleden van €2,3 mln, 2016 en 2017 leverde onderliggende winsten op van respectievelijk €14 mln en €23,6 mln. Bij de halfjaarcijfers 2018 werd een onderliggende nettowinstgroei van 23% gerapporteerd tot €12,7 mln. Ik blijf bij onze gehanteerde winstraming van circa €30 mln voor dit jaar, gelijk aan een winst per aandeel van €0,55. De huidige koers van €26,00 geeft een koers-winstverhouding van 47. De verhouding ondernemingswaarde (EV)/ebitda ligt op circa 14. Van dividend zal voorlopig geen sprake zijn. Aandachtspunt is verder nog de behoorlijk hoge schuldratio (nettoschuld/ebitda) van 2,7. De cashflow loopt nog altijd achter op de investeringen waardoor de nettoschuld oploopt. Na de forse koerssprong en de koerscorrectie die daarop volgde denk ik dat het aandeel voorlopig even toe is aan een adempauze. Ik verlaag het advies daarom van kopen naar houden.