Rally P&G heeft heel wankele basis
Procter & Gamble (PG) heeft een groeiprobleem. Voor het lopende boekjaar dat in maart 2019 afloopt, streeft het concern naar een autonome omzetgroei van 2 à 3%. Vorig jaar was dat een te hoge horde. Ook in het lopende jaar is het twijfelachtig of het concern deze belofte kan inlossen. Het merkenbedrijf waarschuwt voor de rem die negatieve valutaeffecten op de inkomstenontwikkeling zetten (zie kader). Om het groeitempo toch richting het gewenste niveau te krikken, zet P&G in op prijsverhogingen en verschuivingen in het productaanbod.
Prijskracht valt tegen
Door een stevige economische groei van ruim 3% op de Noord-Amerikaanse thuismarkt (44% concernomzet) en consumentenvertrouwen dat rond het hoogste niveau in ruim vijftien jaar schommelt, zou er ruimte moeten liggen om de prijzen licht op te schroeven. In de praktijk valt dat echter tegen. In het vorige kwartaal was het prijs/mix-effect slechts 1%. De indrukwekkende groei van de winst per aandeel van 15% naar $1,22 gaat de komende kwartalen behoorlijk dalen. In het afgelopen kwartaal plukte P&G voornamelijk de vruchten van de Amerikaanse belastingverlagingen. Hierdoor daalde de belastingdruk van 23,5% naar 18,5%.
Kwetsbaar P&G
De groeistrategie van P&G heeft op de langere termijn een wankele basis. Op de korte termijn wordt dat verhuld door de rugwind op de thuismarkt en het winst-stuwende effect van de inkoop van eigen aandelen. Op de langere termijn is het aandeel kwetsbaar voor een omslag in het economische klimaat. Die kwetsbaarheid heeft niet alleen betrekking op de kwaliteit van de winstscijfers, maar ook op de hoge waardering. Beleggers betalen momenteel ruim 24 maal de verwachte winst voor het aandeel. Zelfs wanneer je anticipeert op economisch mindere tijden is dat een wel heel fors prijskaartje. Ter vergelijking: in de aanloop naar de kredietcrisis in 2008 betaalden beleggers circa 20 maal de winst. Met het oog op de zwaktes van de Amerikaanse economie, de kwetsbare strategie en meer koopwaardige defensieve alternatieven zoals Heineken en McDonalds, is er geen aanleiding om het verkoopadvies aan te passen.
Winst groeit, omzet niet | 2018 | 2019 (schatting) |
Omzet | $66,8 mrd | $66,8 mrd |
Ebitda | $17,3 mrd | $17,1 mrd |
Winst per aandeel | $3,75 | $4,40 |