Mooi vierde kwartaal voor Wessanen
In het tweede en derde kwartaal van 2018 daalde bij Wessanen de autonome omzet van de belangrijke eigen merken. Concurrentie van kleinere tot de markt toegetreden merken speelde het voedingsbedrijf parten. Datzelfde gold voor supermarktketens die marktaandeel wonnen ten koste van natuurvoedingswinkels.
Wessanen heeft de gerichte promotie van haar producten opgevoerd, met name in Frankrijk. Het positieve resultaat is duidelijk zichtbaar. Kwam de omzet over heel 2018 uit op +0,6%, naar €628 mln, in het vierde kwartaal nam deze met 5,2% toe. Het operationeel resultaat over 2018 steeg met 4,9%, tot €51 mln, dat over het vierde kwartaal groeide met 46,5%. De nettowinst, ten slotte, bleef over 2018 constant op €36 mln, maar steeg in het vierde kwartaal met 47% tot €10,6 mln. Juist die stijging vormde bijna het verschil tussen mijn schatting voor de winst per aandeel van €0,41 voor heel 2018 en de uitkomst van €0,47.
Overwegingen bij de cijfers van Wessanen
Het was opvallend dat Wessanen de marketinguitgaven wat beperkte. Ook vertoonden de niet-kernactiviteiten (merken van derden) in tegenstelling tot eerdere jaren in het vierde kwartaal weer groei. Het bedrijf wil de omzet hiervan juist afbouwen. Daar stonden dan weer hogere fiscale lasten tegenover door lagere compensabele verliezen als gevolg van fiscale veranderingen.
Al met al verraste Wessanen met het goede vierde kwartaal. Dat laat onverlet dat de veranderingen in de marktomgeving (meer concurrenten en veranderingen bij de distributie) actueel blijven. Wessanen heeft voorts gemeld dat de interne rapportage (accuraatheid van de eigen marktverwachtingen) wordt verbeterd. De omzetdaling eerder in 2018 kwam kennelijk ook bij Wessanen te laat binnen.
Op basis van het vierde kwartaal heb ik mijn taxatie voor 2019 aangepast. Ik blijf een groei van €0,04 verwachten, maar nu van €0,47 naar €0,51. Dat levert een k/w voor 2019 op van 18. Ik wil voorlopig afwachten of de prestaties duurzaam verbeteren en handhaaf daarom mijn verkoopadvies.