Drie kanshebbers in de technologiesector
Voor de meeste beleggers in technologieaandelen is de hoop op hoge groei de belangrijkste reden waarom ze voor die aandelen gekozen hebben. Er zijn behoorlijk wat technologiebedrijven die een hoger groeipercentage hebben gehaald (en zullen halen) dan gemiddeld. In de regel levert een bovengemiddelde groei een bovengemiddeld rendement op. Beleggers proberen er uiteraard achter te komen welke sectoren binnen technologie de hoogste groei zullen halen, en welke bedrijven daar het meest van zullen profiteren.
Helaas is het niet zo makkelijk om nu de aandelen te kiezen die over drie of vijf jaar een zeer hoog rendement zullen opleveren; de toekomst laat zich nu eenmaal niet zo eenvoudig voorspellen. Een bedrijf waar beleggers nu niet veel van verwachten, kan over enige jaren een enorm succes blijken te zijn. Zo is het succes van Apple inmiddels bekend, maar of dat succes zou komen, was in het verleden nog een groot vraagteken. Begin 2005 stond het aandeel nog onder de $5. Inmiddels is het ongeveer $170.
Duur
Als er wel al een en ander duidelijk is (geworden) over de toekomst, dan zijn de koersen van de betrokken aandelen meestal al dermate opgelopen dat er van een buitenkans geen sprake meer is. Netflix is een mooi voorbeeld. Dit bedrijf heeft de manier waarop televisie wordt gekeken veranderd, en het aandeel is in vijf jaar tijd zeven keer zoveel waard geworden. Maar de waardering is inmiddels zo hoog (k/w van meer dan 100), dat het onredelijk is om een verdere grote stijging bij het aandeel te verwachten de komende jaren, ook al groeit het bedrijf door.
Ik heb gezocht naar aandelen van bedrijven die de komende jaren hard kunnen groeien. Daarbij heb ik gekeken naar aandelen die nog niet al te bekend zijn bij beleggers, omdat die vaak wat minder hoog gewaardeerd zijn. Ook was een voorwaarde dat de financiële positie van deze bedrijven goed is. Dat is belangrijk, want groeit vergt vaak investeringen in bijvoorbeeld ontwikkeling van nieuwe technologie en marketing. Een gemeenschappelijk punt van deze aandelen is het risico: het rendement van deze aandelen kan hoog oplopen, maar ze zijn wel riskanter dan gemiddeld. Dat komt door de hoge waardering, waardoor bij tegenvallers een flinke koersdaling op de loer ligt. Hou daar rekening mee.
Isra Vision
Het Duitse bedrijf ISRA Vision is gespecialiseerd in ‘machine vision’. Dat wil zeggen dat het producten maakt zoals digitale camera’s, inspectieapparaten en software die machines in staat stelt om te ‘zien’. Zo kan een machine (een robot) bijvoorbeeld controleren of een product defecten heeft.
Het bedrijf onderscheidt twee onderdelen: Surface Vision levert producten waarmee bijvoorbeeld glas, zonnepanelen en papier op minuscule fouten kunnen worden gecontroleerd en Industrial Automation levert bijvoorbeeld camera’s en software voor robots in de auto-industrie. De automatisering en digitalisering van bedrijfsprocessen hebben ISRA een flinke groei opgeleverd. De omzet is de afgelopen drie jaar met gemiddeld 10,7% per jaar gegroeid en de winst is in die periode met gemiddeld 16,3% per jaar gestegen.
Waardering ISRA
Het aandeel was een aantal jaren zeer geliefd bij beleggers. In 2014 stond het aandeel nog op minder dan €10, midden 2018 werd bijna €60 bereikt. Sindsdien is het aandeel hard onderuit gaan. Dit jaar is een behoorlijk herstel ingezet, maar het staat nog altijd ruim onder de €30. Het aandeel heeft op basis van de verwachte winst per aandeel van €1,20 voor het lopende boekjaar (dat eindigt op 30 september) een k/w van ongeveer 23. Dat oogt ietwat duur, maar de aanhoudende groei maakt een hogere waardering aanvaardbaar. Verder is de financiële positie uitstekend: er is een kleine schuld die meer dan gedekt wordt door de cash op de balans. Vergeleken met andere aandelen in deze sector is ISRA niet duur. Het Amerikaanse Cognex bijvoorbeeld heeft een k/w van ongeveer 38. Nu wil dat niet zeggen dat ISRA dat ook hoort te krijgen. Cognex is veel groter en kleinere bedrijven worden vaak ook relatief gezien minder gewaardeerd. Maar ISRA biedt beleggers de kans om te beleggen in een groeisector tegen een redelijke prijs.
NB: op 28 februari komen de eerstekwartaalcijfers
ISRA Vision |
|
Beurs | Frankfurt |
ISIN code | DE0005488100 |
Koers | € 27,70 |
Beurswaarde | €608,8 mln |
Omzetgroei ’19t | 9,70% |
Pluspunten | Langdurig hoge groei, cashpositie, redelijke waardering |
Risico’s | Smallcap, Chinese economie |
Splunk
Een bedrijf met een naam die uit Pippi Langkous-verhaal zou kunnen komen. Splunk is een gespecialiseerd bigdatabedrijf. Dat wil zeggen dat het softwarediensten verleent waarmee bedrijven grote hoeveelheden (real-time) data kunnen verzamelen en daar voor mensen begrijpelijke en relevante informatie uit kan filteren. De nadruk ligt daarbij op digitale beveiliging. Het Amerikaanse Splunk bestaat al sinds 2003, maar vanaf 2010 is het echt hard gegaan met de omzet door de ontwikkelingen rond big data. Voorbeelden van recente nieuwe klanten zijn Randstad, ADP, Engie en Lockheed Martin.
De omzet is keihard gegroeid. In 2010 was de omzet nog maar $35 mln, in het boekjaar dat net op 31 januari is afgelopen jaar was dat naar verwachting $1,7 mrd. Voor het nieuwe boekjaar is de verwachting dat de groei doorzet, maar in een iets minder hoog tempo, ongeveer 25%. Er zijn voldoende bedrijven die nog (te) weinig doen met big data, maar dat wel willen. Volgens het bestuur van Splunk is in de toekomst een jaaromzet van $5 tot 6 mrd mogelijk met alleen al hun bestaande softwareproducten.
Een minpunt van Splunk is dat het nog verlieslijdend is. Dat komt grotendeels door hoge marketing- en ontwikkelingskosten. Het bedrijf investeert meer dan 20% van de omzet in onderzoek en ontwikkeling, en meer dan 60% in sales en marketing. Dat is een heel hoog percentage, maar dat kan op termijn vruchten afwerpen. Als klanten eenmaal tevreden gebruikers zijn van Splunk, zullen ze waarschijnlijk jaren blijven. Dan kan op termijn de winst exponentieel groeien.
Waardering Splunk
De financiële positie is ondanks de verliezen goed. Er staat een converteerbare lening uit van $1,6 mrd, maar daar staat een cashhoeveelheid tegenover van $2,7 mrd. De waardering is wel aan de hoge kant. De waarde van het bedrijf komt neer op meer dan tien maal de omzet. Dat is fors. Maar er zijn niet veel beursgenoteerde bedrijven gespecialiseerd in big data. Daardoor komen veel beleggers die in deze sector willen beleggen bij Splunk uit. In het verlengde daarvan kan Splunk ook een aantrekkelijk doelwit zijn voor een groter softwarebedrijf dat op dit gebied achterloopt. Natuurlijk is ook de hoge omzetgroei een goede reden voor de waardering.
Splunk kan beleggers de komende jaren een heel hoog rendement opleveren, en krijgt daarom een koopadvies. Maar daarbij komt wel de waarschuwing dat als het allemaal minder gunstig uitpakt, het verlies ook groot kan zijn. Een daling van bijvoorbeeld 50% is zeker niet uitgesloten.
NB: op 28 februari komen de vierdekwartaalcijfers
Splunk |
||
Beurs | Nasdaq | |
Fondscode | SPLK | |
Koers | $134,53 | |
Beurswaarde | $19,9 mrd | |
Omzetgroei ’19t | 24,40% | |
Pluspunten | Hoge groei, cashpositie, specialist in groeisector | |
Risico’s |
|
Spotify
Spotify levert digitale muziekdiensten. Klanten kunnen tegen een periodieke betaling muziek naar keuze afspelen op de smartphone of een ander apparaat. Het is ook mogelijk om dit gratis te doen, dan zal Spotify advertenties plaatsen waar aan verdiend kan worden. Het Zweedse bedrijf is de grootse ter wereld in zijn soort. Het heeft bijna 100 miljoen klanten wereldwijd. Het aandeel is vorig jaar april op de beurs geïntroduceerd.
Hoewel Spotify en ook de streamingdiensten niet nieuw zijn, groeit de omzet nog altijd hard. De omzet is de afgelopen drie jaar met gemiddeld 39,4% per jaar toegenomen. Ook voor het nieuwe jaar wordt weer groei verwacht, van ongeveer 27%. Dat is minder dan voorheen, maar daarbij moet bedacht worden dat hoge percentages lastiger worden naarmate de omzet groter wordt.
Financiële positie
Spotify is nog niet winstgevend. De operationele winst is wel fors toegenomen de afgelopen jaren (81,6% gemiddeld per jaar), maar Spotify investeert flink in marketing, en in onderzoek en ontwikkeling om het klantenbestand te laten groeien. De afgelopen jaren is het klantenbestand daardoor met gemiddeld 50% gestegen. Maar de onderzoeks- en ontwikkelingskosten groeiden met 53,6% per jaar. Deze kostenstijgingen zorgen ervoor dat er nog geen winst wordt gemaakt. Maar als Spotify een groter klantenbestand heeft bereikt, kan het bedrijf ervoor kiezen om de investeringen wat te verlagen, en zo de winst fors op te schroeven. De free cashflow is al wel positief. Ook de financiële positie is prima. Het heeft geen uitstaande schulden en €1,8 mrd aan cash op de balans. Het kan de komende jaren dus nog gemakkelijk de verdere groei financieren.
Het aandeel Spotify is niet duur, gegeven de potentie. Er wordt ongeveer 3,3 maal de omzet betaald voor het streamingbedrijf. Ter vergelijking: voor Twitter wordt 6,6 maal de omzet betaald, en voor Netflix zelfs 7,5. Als de groei van Spotify doorzet, en er winst gaat worden gemaakt, dan zou het aandeel nog een stuk kunnen stijgen. Er zijn zoals altijd wel risico’s. Een belangrijk risico vormen de kosten (royalty’s) die Spotify maakt om de muziek te mogen doorgeven. Die bepalen voor een belangrijk deel de winstpotentie. Uiteraard is er ook het risico dat bedrijven als Apple of Google de markt voor Spotify verpesten. Daar staat tegenover dat een groter bedrijf in Spotify een mooie overnameprooi kan zien om de markt te betreden.
Spotify |
|
Beurs | New York |
Fondscode | SPOT |
Koers | $146,87 |
Beurswaarde | $26,3 mrd |
Omzetgroei ’19t | 26,80% |
Pluspunten | Hoge groei, redelijke waardering, markt- leider, geen schuld |
Risico’s | Royalty’s, concurrentie van techreuzen |