Air France-KLM in de rode cijfers
De tweede jaarhelft is voor Air France-KLM wat minder goed verlopen dan de eerste zes maanden van 2018. Een sterke commerciële prestatie en kostenbeheersing compenseerden evenwel voor hoge stakingskosten en duurdere kerosine.
De opstekers voor het Frans-Nederlandse concern zitten eigenlijk vooral in andere zaken. Zo wist de Canadese topman Ben Smith onlangs het conflict met de Franse vakbonden zo goed als te beslechten. Ook lijkt de interne strijd tussen KLM en Air France niet verder op de spits te worden gedreven. Na veel gespeculeer kwam dan toch de Franse steun voor de herbenoeming van KLM-ceo Pieter Elbers. Als tegenprestatie zal Smith zitting nemen in de raad van commissarissen bij KLM, dat evenwel niet van wisselgeld wil spreken. Beide luchtvaartmaatschappijen zullen nauwer gaan samenwerken om meer synergie te benutten.
Slotkwartaal wat zwak
Air France-KLM boekte conform verwachting over het vierde kwartaal een omzet van €6,5 mrd. Het operationele resultaat (ebit) kwam uit op €40 mln, tegen €86 mln verwacht. Air France leed een verlies van €40 mln, tegen een plus van €112 mln voor KLM. Onder aan de streep resteerde een verlies van €218 mln. Dat was minder goed dan het nulresultaat dat was voorzien door marktvorsers.
Bezien over het gehele jaar kwam het ebit uit op €1,33 mrd en de nettowinst op €409 mln. KLM droeg ruim €1 mrd aan de ebit bij. De kerosinerekening kwam zoals verwacht €450 mln hoger uit dan vorig jaar. Wisselkoersen hadden een wat grotere negatieve impact dan eerder aangegeven. Positief is de verdere reductie van de nettoschuld, al liep de schuldratio (nettoschuld/ebitda) wel weer wat op, van 1,3 naar 1,5. Voor dit jaar streeft het concern naar een reductie van de kosten per eenheid tussen 0-1% en een schuldratio lager dan 1,5.
De interne ontwikkelingen zijn gunstig, maat ik ben niet erg onder de indruk van de cijfers. Gezien de grote concurrentie, de duurdere kerosine en de gestegen beurskoers blijf ik bij het verkoopadvies.