Adyen steelt de show
De netto-omzet van Adyen is in de tweede helft van 2018 met 54% gestegen naar €192,4 mln. Ten opzichte van het eerste halfjaar komt die stijging op 23%. In vergelijking met vorig jaar zag de onderneming de netto-omzet met name snel stijgen in Azië (+121% naar €20,1 mln) en Noord-Amerika (+93% naar €27,5 mln). Op de Europese thuismarkt steeg dat bedrag met 46% naar €126,1 mln. De sterke groei komt doordat steeds meer digitale transacties via het systeem van het fintech-bedrijf lopen. Vorig jaar werden onder meer eBay, GAP en H&M binnengehaald als nieuwe klanten. Omdat ook het transactieverkeer bij bestaande klanten in de lift zat, steeg het handelsvolume met 50% naar €89,0 mrd. Daarbij valt op dat het transactievolume bij fysieke winkels (+85% naar €10,0 mrd) zelfs nog sneller groeide dan het digitale handelsverkeer.
Winstmarge in de lift
Behalve met een snelle volume- en omzetgroei, maakte Adyen ook indruk met de hoge winstgevendheid. De ebitda-marge van 58% lag beduidend hoger dan de 45% in de eerste jaarhelft of de 46% van 2017. Daarmee presteert de onderneming zelfs nog beter dan de eigen langetermijndoelstelling van 55%. De stevige margeverbetering is te danken aan de veel snellere stijging van de inkomsten dan de (deels vaste) kosten. Dankzij de combinatie van margeverbetering en omzetstijging groeide de ebitda met maar liefst 83% naar €111,7 mln. Onderaan de streep schoot de nettowinst zelfs met 90% omhoog naar €83,0 mln.
Cijfers worden beloond
De zeer sterke cijfers werden woensdag na beursopening beloond met een koersstijging van 7% naar €719,50. In de loop van de ochtend verdampte echter ruim de helft van die stijging. Met een rally van ruim 50% waren beleggers al ver vooruit gelopen op ijzersterke jaarcijfers. Zelfs als Adyen het snelle groeitempo vasthoudt, betalen beleggers ruim 70 maal de mogelijke winst in 2020 voor het aandeel. Met het oog op de hoge waardering en fors opgelopen koers, komt een verhoging van het houdenadvies na de mooie cijfers dan ook niet aan de orde.
Adyen in tweede halfjaar | H2 2018 | H2 2017 |
Netto-omzet | €192,5 mln | €124,8 mln |
Ebitda | €111,7 mln | €61,0 mln |
Nettowinst | €83,0 mln | €43,7 mln |